الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
مالتى ميديا

أبرز تصريحات الرئيس السيسي خلال مؤتمر التحالف الوطني للعمل الأهلي والتنموي

الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال فعاليات المؤتمر الأول للتحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي، اليوم الإثنين، بعد استعراض الأفكار المقدمة من خلال مبادرة "ازرع"، استعداد الحكومة للعمل بالتعاون مع قطاع التنمية في الهيئة القبطية الإنجيلية.

وقال: "إحنا مش بس مستعدين نشتغل معاكم ولكن محتاجين نشتغل معاكم في المجال ده وفي كل المجالات".

وتحدث الرئيس عن الموهوبين حيث رحب الرئيس عبد الفتاح السيسي، بالمذيعة مريم حسن الفائزة فى برنامج اكتشاف المواهب "الدوم"، والتي قدمت مؤتمر التحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي، قائلا: "مش هنسي ارحب بيكي وبسنك الصغير ده والموهبة دي".

وأضاف الرئيس السيسي، "أنا عايز أقول من خلالك.. اتكلمنا أنه في مصر كل اللى إحنا بتمناه.. إحنا محتاجين نوصله.. وفيه مبادرات وآليات لو عاوزين نجيب حد بيلعب كرة قدم هنلاقي.. أو موهوب وبيقول شعر عظيم هنلاقي.. أو بيكتب روايات عظيمة هنلاقي.. وكل حاجة موجودة في الـ 104 ملايين.. ومريم مثال لده".

وتابع الرئيس أنه على تواصل مستمر ودائم مع منظمات المجتمع المدني، مضيفا: "على اتصال بيكم وبكلم كتير من الكيانات وبنتناقش معاها.. وبسمع زى موضوع التمكين والجمعية اللى بتعملوها.

وطمأن الرئيس عبد الفتاح السيسي، المواطنين على أوضاع الدولة المصرية وعدم الالتفات للشائعات، قائلًا: "يا جماعة اسمعوا مننا مش علشان إحنا أصدق من غيرنا.. ولكن مدركين لحجم التحدي أكثر من غيرنا، والبيانات والحلول بتبقى مطروحة من الدولة، وبالتالي أي اجتهاد من الآخرين ليس مكروه ولا مرفوض ولكن بيعمل بلبلة ويزعج الناس".

وفى النهاية دعا الرئيس عبدالفتاح السيسي، المساهمين في التحالف الوطني إلى مضاعفة الجهود خلال العام الجارى 2023، قائلا: "كنا بنقول عام 2022 إنه عام المجتمع المدني، بس بصراحة ظروف 2023 يمكن تكون محتاجة مننا إحنا نبذل جهد أكتر من 2022، لأن الأزمة اللى بنتكلم عليها أزمة كبيرة ولها تداعيات على العالم كله، ولها تأثير كبير، وبالتالي إذا كانت منظمات المجتمع المدني محتاجة تشتغل وكيان التحالف اشتغل بهمة وضغط كبير خلال 2022 أتصور أن الجهد يحتاج أن يتضاعف هذا الجهد خلال 2023.