السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى: اصطدام السفينة بكوبري المنسي لم يؤثر على حركة الملاحة بالقناة

أرشيفية
أرشيفية

أكد الإعلامي أحمد موسى؛ أن حركة الملاحة في قناة السويس منتظمة، مشيرا إلى عدم وجود أي تأثير لاصطدام ناقلة سنغافورية بكوبري المنسى بسبب عطل فني أصاب دفتها.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "النهاردة لقينا الضهرية خبر أنتوا عارفين قناة السويس أهم شريان مائي في العالم؛ سفينة جاية من سنغافورة الدفة بتاعتها اتعطلت واصطدمت بكوبري المنسي بسرعة تحركت هيئة قناة السويس وبعتوا أربع قاطرات وسحبوا السفينة وعادة الحركة طبيعية ولم يحدث أي تأثير على الاطلاق في قناة السويس النهاردة".

وأضاف: "طبعا دة على طول بيؤدي إلى رجال الهيئة وقوة عمل هيئة قناة السويس برئاسة الفريق أسامة ربيع ولهم كل الشكر مينفعش يحصل أي مشكلة في قناة السويس؛ عندك الإمكانيات وعندك سرعة الحركة ولم يحدث أي تأثير على الاطلاق في عبور الحاويات أو السفن".

وتابع: "طبقا لمصدر مسؤول في هيئة قناة السويس تحقق في نوفمبر الماضي أعلى إيراد شهري في تاريخها؛ 855 مليون دولار وهو أعلى دخل شهر وهو ما يوضح أهمية القناة؛ كان اعلى إيراد عندنا في يناير الماضي 800 مليون دولار فتخيل زيدنا 55 مليون دولار الشهر دة ودا بيمثل 20% زيادة في إيرادات قناة السويس دا دخل زيادة النهاردة وبيقول لحضرتك هي القناة اخبارها ايه هي القناة متأثرة هي القناة ممكن تحصل مشاكل؟ حضرتك تطمن تماما".

وواصل: "زيادة عدد السفن التي عبرت قناة السويس في نوفمبر بنسبة 6% عن أكتوبر؛ زيادة عدد السفن التي عبرت قناة السويس عن أكتوبر الماضي وكل يوم بيعدي عندنا حوالي 75 سفينة يوميا والرقم ده مكانش يحصل إلا لو في قناة أخرى؛ قناتين جابولك الرقم ده".

وأوضح: "فيما يتعلق بما يثار أن إسرائيل والامريكان بيرتبوا عشان يعملوا تحالف دولي عشان الملاحة في البحر الأحمر دا مش هيأثر علينا؛ لا تأثير لهجمات الحوثيين على السفن التابعة للكيان الصهيوني وأنا سألت مصدر مسؤول ودلل بأرقام قناة السويس على عدم وجود تأثير".

واختتم: "الحوثيين يستهدفون السفن التابعة للكيان الصهيوني وحضرتك تطمئن على عوائد وإيرادت قناة السويس وإن شاء الله السنة اللي جاية هنتجاوز الـ 10 مليار دولار وهيكون أعلى دخل لقناة السويس".