الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

تامر أمين يعلق على نقل درع الدوري في كيس أسود: "عيب أوي"

نقل درع الدوري في
نقل درع الدوري في كيس أسود

علق الإعلامي تامر أمين؛ على الصور المتداولة لدرع الدوري خلال نقله والتي أثارت الجدل بعد أن ظهر درع أهم بطولة محلية ملفوفا في كيس بلاستيكي أسود.

وقال أمين برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "اول لقطة هي لقطة مقلوب عليها السوشيال ميديا؛ مباراة الأهلي وحرس الحدود تقام حاليا واتحاد الكرة ورابطة الأندية قرروا تسليم الدوري للأهلي عقب نهاية المباراة".

وأضاف: "اللي مش حلو بقي أن الدنيا مقلوبة على مجموعة من الصور لدرع الدوري وهو بيصل للاستاد من أجل الاستعداد لتسليمة للنادي الأهلي؛ الدرع ملفوف في كيس بلاستك أسود وفي فيديو للدرع وهو طالع من شنطة العربية والمندوب بيطلعه لافينه في كيس بلاستك أسود ومدخلينه جوة الاستاد".

وتابع: "أحنا بنتوخي الحقيقة والدقة وبنسعى ونستفسر عشان كمشاهد متراجعش ورايا؛ مبدئيا هذه الصورة لا تصح؛ أيا كان اللي هقوله كمان شوية بس صورة لا تصح؛ طالما هيخرج قدام العالم ويمكن تصوير الصورة دي يبقي لا يصح".

وأوضح: "كان لازم نتصرف؛ نشوف شنطة نشوف هاند باج إلا أنه يتنقل بالشكل دة؛ دي أهم بطولة محلية ولا يصح أبدا ولا يليق أن درع الدوري يعامل بهذا الشكل؛ طبعا الجريمة والكارثة كانت هتبقى أكبر بكتير لو كان جاي الدرع من الاتحاد بهذا الشكل".

وأكمل: "احنا تواصلنا مع لجنة الأندية المسؤولة عن تسليم الدرع؛ وقالوا إن الصور حقيقة ولكن الدرع موصلش الاستاد كدة ولكن موجود في الاستاد من بدري وكان في مكان كويس ولكن قبل انطلاق المباراة تم الطلب أن الدرع يروح الناحية التانية ويبقي تحت المقصورة عشان يسهل تسليمه".

وأوضح: "هما قاله نلفه عشان ميبانش والمندوب يروح يوديه تحت المقصورة وهذه هي الحقيقة الكاملة ومع ذلك بردو لا يصح؛ المشكلة اقل ولو كان جاي من اتحاد الكرة بالمنظر دة تبقي فضيحة؛ ولكن طالما أتصور يبقي دي الصورة اللي هتنتشر".

واختتم: "ينفع تبقي دي الصورة اللي المصريين وكل العالم بيشوفوا بيها درع أهم بطولة في مصر؟ أنزل اشرح لكل واحد اللي شرحتهولنا؛ وأنا رأيي لازم درع بالشكل دة يكون ليه قالب شيك".