الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

عمرو أديب: الصراع في السودان ليس سهلا.. الوسطاء راحوا ورجعوا بلا شيء

أرشيفية
أرشيفية

أكد الإعلامي عمرو أديب؛ أن الصراع الذي اندلع في السودان لن ينتهي سريعا مشيرا إلى أن الاشتباكات بين الجيش السوداني وقوات الدعم السريع مستمرة.

وقال أديب خلال برنامج "الحكاية" المذاع على قناة "أم بي سي مصر": "الموضوع ليس سهلا؛ كل الناس اللي كانت متخيلة أن الموضوع طلعة ليل هي ليست طلعة ليل؛ احنا بنتكلم على طلعة أسبوع أو طلعة شهر أو سنة؛ الأوضاع الإنسانية مأساوية".

وأضاف: "المسألة على الأرض ليست بالسهولة؛ قوات الدعم كانت موجودة جوة شرايين الدولة؛ هو ليه في اشتباكات عند القصر الجمهوري وعند المطار وهكذا لأن القوات دي كانت موجودة في الأماكن دي؛ القوات موجودين جوة الخرطوم لما قامت الحرب".

وتابع: "المسألة بس كانت عايزة صيحة وكل واحد ياخد سلاحه وتشتعل الأمور؛ يبدو أن المسألة ليست مجرد أن الجيش أقوى ومعاه مدرعات؛ ماذا تفيد المدرعات في وسط الكثافة السكانية؟  الخرطوم الكبرى فيها 12 مليون نسمة وأي رزعة دبابة أو هاون بياخد معاه كثير من المواطنين".

وأكمل: "يوم يقولو إن الجيش حرر مروي وأن قوات الدعم اختفت ويوم يقولو لا؛ من أول يوم أقول مصر ليها دعوة؟ لازم هتتأثر والنهاردة مع الوضع الإنساني ابتدا يطل برأسه موضوع مهم جدا وهو المصريين في الخرطوم؛ أنت عندك 5 ألاف طالب موجودين في الخرطوم وفي جامعة الخرطوم في 450 طالب من جنسيات مختلفة محتجزين مش عارفين يروحوا".

وواصل: "انت الأن عندك 5 ألاف طالب مصري غير 5-6 ألاف تانيين في وظائف أخرى؛ عندك عدد كبير من الرعايا في هذا البلد؛ هل الأمور هتبقى صعبة لدرجة أنت عايز تجليهم؟ طيب هتجليهم ازاي؟ السودان موضوع جاد جدا بالنسبة لمصر".

وأوضح: "ليك مواطنين هناك هترجعهم ازاي؟ كل هذا الامر ليه علاقة بتطور العمليات والتطور في الاتجاه الصاعد والامر يزيد ويصبح خطرا أكثر وأكثر وحتى لو عايز تقدم لهم مساعدات هتنزل ازاي وتروح فين؟ لو الأمر زنق أنت عندك مسؤوليات كبيرة جدا".

واختتم: "الغريب في الامر أن كل التصريحات من العالم كله تتحدث في سياق واحد يا جماعة ضبط النفس ومش عايزين توتر ناقص يقولولهم دا شيطان ودخل بينكم ولا تجد جهة ما حاسمة في هذا الامر لدرجة أن الوسطاء ذهبوا للخرطوم وخرجوا بلا شيء".