الخميس 18 أبريل 2024 الموافق 09 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
تقارير

"محدش هايقدر علينا".. النص الكامل لكلمة السيسي في قداس عيد الميلاد

الرئيس نيوز

وصل الرئيس عبدالفتاح السيسي، إلى كاتدرائية ميلاد المسيح بالعاصمة الإدارية الجديدة، لحضور قداس عيد الميلاد، الذى يترأسه البابا تواضروس الثاني، بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية، لتهنئة الكنيسة والأقباط بالعيد.

واستقبل البابا تواضروس، بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية، الرئيس السيسي، فور خروجه من سيارته لدى وصوله كاتدرائية ميلاد المسيح بالعاصمة الإدارية الجديدة، ودخل الرئيس الكاتدرائية بصحبة البابا تواضروس الثاني، الذي كان في استقباله وعدد من أساقفة وكهنة الكنيسة، وبالزغاريد وأعلام مصر.

استقبل الأقباط الرئيس والبابا، واصطفوا على الجانبين رافعين صورة الرئيس وحرصوا على مصافحته، حيث قال الرئيس عبد الفتاح السيسي في بداية كلمته :" اسمحوا لي أن أقول إن استقبالكم لي جميل ورائع، وقد إية إننا نحب بعضنا، وده أمر جميل"، وهتف حضور الكاتدرائية: "بنحبك ياريس"، فرد السيسي: "وإحنا كمان بنحبكم والله".
وأضاف "السيسي"، أنه تعود خلال السنوات الماضية أن يأتي كل عام للكاتدرائية من أجل تهنئة الشعب المصري بعيد ميلاد المجيد، مضيفًا: " زي ما اتعودنا في الأعياد وبداية كل سنة نيجي نحتفل معاكم ونهنئكم ونقول عيد ميلاد مجيد ويوم سعيد وسنة سعيدة علينا كلنا".

وتابع : " لازم ديما نبقى مخليين بالنا من علاقتنا ببعض، الكلام ده لكل الناس، إذا كنتم بتحبوا ربنا حبوا بعضكم، متخلوش حد أبدًا يتدخل بينكم ويحاول يوقع بينا، مصر دي هتفضل بلدنا كلنا"، مؤكدًا أن مصر ستظل بلد الجميع: "البلد دي هتفضل بلدنا كلنا لا حد فيه زيادة ولا فيه حد فيه نقص".

وأضاف: "دى ثقافة وعادات وتقاليد بينا، ديما مع بعض، كل واحد خليه يعرف أنه زيه زي أخوه، كلنا زي بعض إن شاء الله، أي محاولة للفتن أو الوقيعة نتنبه لها ويبقى مخنا وقلبنا أكبر منها".

ومازح الرئيس السيسي، الحاضرين بكاتدرائية ميلاد المسيح، حيث قال "أنا شايف المصريين قلقانين يعني، قلقانين من إيه"، موضحًا أنه لا مجال للقلق بين المصريين لسبب واحد وهو أن الشعب المصري دائما يد واحدة، مستطردًا: "طول ما إحنا مع بعض محدش يقدر يعمل معانا حاجة، وربنا أراد إننا نكون في ظروف صعبة".

وأضاف "السيسي": "إحنا في ظروف صعبة، زي ما إنتوا شايفين الدنيا عاملة إزاي، بس ده لينا وعلينا، لينا عشان نلاحظ وناخد بالنا، حد يقول ممكن كان يبقى حالنا كده، أنا بقوله أيوة، كان ممكن تبقى ظروفنا كده، أيوة، بس لازم نخلي بالنا من بلدنا، طول ما إحنا مع بعض وطول ما الشعب المصري إيد واحدة مفيش حد يقدر يعمل معانا أو فينا حاجة".

وتابع: "طول ما إحنا إيد واحدة محدش يقدر يجرجرنا هنا ولا هنا، إحنا قادرين بفضل الله وبدعوات الناس الطيبين زيكم إن ربنا يلهمنا الصدق والبصيرة ونبقى شايفين الإجراء الأفضل اللي ممكن نعمله".

وواصل : "لازم تعرفوا أننا بنتعامل بشرف في زمن مفيش فيه شرف، ربنا موجود فوق ومطلع علينا ولا يمكن ربنا ينصر إلا الأشراف والمخلصين والأمناء والمحبين لبعضهم البعض، لازم نبقى كلنا مع بعض، كل عام وانتم طيبين ".

وأهدى الرئيس عبد الفتاح السيسي، البابا تواضروس الثاني، بابا الإسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية، باقة ورود، قائلًا: "أتمنى أن تصل هذه الوردة لكل أهل مصر" و ردد الحاضرون في كاتدرائية "ميلاد المسيح"، هتافات "بنحبك ياريس"، وذلك عقب انتهاء الرئيس عبد الفتاح السيسي من إلقاء كلمته.

وهتف الحضور: "بنحبك ياريس، تحيا مصر، تحيا مصر، عاش الرئيس السيسي"، فيما وجه الرئيس السيسي التحية لهم، رافعًا يده "كل سنة وانتم طيبين جميعا".

وبدأت صلاة العشية بالكاتدرائية قبل القداس وترانيم الميلاد، وسط إجراءات أمنية مشددة، لتأمين الاحتفالات، وكانت الكنيسة القبطية الأرثوذكسية، وفرت عددا من الحافلات، لتقل المشاركين في الاحتفال من الكاتدرائية المرقسية بالعباسية، وعددا من نقاط التمركز الأخرى بعدد من الكنائس، لنقلهم إلى مقر كاتدرائية "ميلاد المسيح".

وبحسب الكنيسة القبطية الأرثوذكسية، منحت نحو 2500 دعوة لشعب الكنيسة والمسؤولين والشخصيات العامة، التي تقدمت بطلبات إلى الكاتدرائية، للحصول على تلك الدعوات التي بدونها لن يجرى السماح بدخول القداس، الذي يترأسه البابا بمشاركة عدد من أساقفة الكنيسة.