السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

تامر أمين: مصر تتعرض إلى "غل" أجهزة وأفراد وحكومات

الإعلامي تامر أمين
الإعلامي تامر أمين

أكد الإعلامي تامر أمين؛ أن الدولة المصرية تتعرض إلى مؤامرات وأكاذيب وشائعات ناتجة عن غل أجهزة وأفراد ودول وحكومات مشيرا إلى أن هذه القوى لا ترغب في أن ترى مصر دولة قوية ذات سيادة.

وقال أمين خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "في حالة من الغل وحالة من الكراهية وحالة من الحسد والحقد في نفوس البعض وفي نفوس بعض الأجهزة وفي نفوس بعض الدول؛ في غل وسواد وحقد في نفوس بعض البشر والجماعات والدول والأجهزة".

وأضاف: "الغل والكراهية والحقد سببهم مصر؛ الناس دي بتقولك هي ازاي مصر في الازمة الصعبة الفظيعة اللي بتعيشها ثابته كده؛ أزاي مصر في ظل الضغوط الدولية بقيادة الأمم المتحدة والولايات المتحدة وبريطانيا وفرنسا تظل مصر متمسكة بسيادتها وقرارها من دماغها".

وتابع: "هما ازاي واقفين كدة وقرارهم نابع من ارادتهم؛ الكلام دة مش تحيز لبلدي ولكل الكلام دة حقيقي في نفوس كثيرة للأسف الشديد مستكترة على مصر أنها واقفة زي الشجرة القوية في وسط الرياح في حين أن دول تانية مش قادرة تعمل كدة".

وواصل: "يقولك اشمعني مصر كدة؛ الغل والحقد دة ينتج عنه تشويه ومزايدات ومؤامرات وأكاذيب وتسريبات وهتلاقي كلام يقولك مصر اللي قافلة المعبر وخانقين الفلسطينين في حين أن النمل قبل البشر عارفة أن مصر لم تغلق معبر رفح من جانبها ابدا".

وأوضح: "بقى احنا اللي قافلين المعبر ومحاصرين الفلسطينيين؟ بصوا الكدب لما يتلف في سلوفانة لامعة كدة؛ تلاقي قناة برة تروح رامية معلومة وضيف يقول معلومة ووكالة انباء تقول معلومة عشان تجمع أنت المعلومات دي وتقول معقولة مصر بتعمل كدة؟ مصر سيادتها كاملة وغير منقوصة بدليل موقف الرئيس والمؤسسات المصرية".

وأكمل: "لما رفضنا الضغط الدولي عن طريق الابتزاز السياسي للسماح بتهجير الفلسطينيين لسيناء وقلنا لا سيناء خط أحمر والقضية الفلسطينية خط أحمر؛ دي بلد منقوصة السيادة؟ دي بلد تحركاتها مشبوهة؟ غلكم بان وحقدكم بان بس أنا أرجع وأقول الكبير يظل كبير بأفعاله وأقواله واحنا فعلنا كبير ومش هنرد على الصغار والصغائر وفي غلكم وحقدكم لا تلوموا الا أنفسكم".