الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

عمرو أديب عن العدوان الإسرائيلي: "بيعملوا جريمة.. جهنم تنزل على الأرض"

أرشيفية
أرشيفية

أكد الإعلامي عمرو أديب؛ أن القصف الإسرائيلي الحالي على قطاع هو الأعنف طوال السنوات الماضية، مشيرا إلى أن القطاع تحول إلى جحيم.

وقال أديب خلال برنامج "الحكاية" المذاع على قناة "أم بي سي مصر": "استهلكت كل الكلمات اللي ممكن تصف القصف الوحشي الإسرائيلي وما يحدث الأن في غزة أفظع من أي مرة؛ هذه المرة هي الأكثر وحشية والأكثر فتكا والمستهدف الأن مستشفى الشفاء ويتم القصف قريبا جدا من هذا المستشفى العظيم".

وأضاف: "مستشفى الشفاء هي القصر العيني بتاع غزة؛ في 20-30 ألف مواطن فلسطيني متحصنين بجوار المستشفى على أمل عدم قصف المكان؛ الدبابات الإسرائيلية بشكل واضح هي داخل غزة وهناك اشتباكات بين الدبابات والمقاومة".

وتابع: "ما ترونه شيء لا يصدقه أي إنسان والعالم كله يشاهد بكثير من البلاهة والقذارة والتواطؤ؛ ما يحدث الأن محاولات واضحة لتفريغ المنطقة تماما؛ اللي بيحصل دلوقت أن الإسرائيلي بيقلك لا تقف جنب مستشفى ولا كنيسة ولا جامع وأرحل عشان عندي مصلحة في المنطقة دي".

وواصل: "الدبابات داخل غزة والقصف غير طبيعي وضربوا مولد كهرباء كان لسا باقي؛ هو بيقصف جنب أوضة أو غرفة عارف مكانها؛ حضراتكم قلتوا كتير إن مستشفى الشفا دي تحتها مواقع لحماس؛ هما من شهر أو 20 يوم هيفضلوا في نفس المكان؟ لو سلمنا أن المكان دة فيه كذا هي في حمساوي هيفضل في المكان بعد كل دة".

وأكمل: "أنت بتضريب الشفا عشان بتعمل تهجير؛ أنت بتعمل جريمة؛ جهنم تنزل على الأرض والي بيتعمل شيء غير طبيعي وطبعا تم تهجير ناس كتير وبيقول سيبولي المنطقة دي عشان اشتبك مع حماس هو عايز بعد ما يفضى المستشفى ويعمل الفيديوهات الخايبة لما جاب غطيان صرف صحي وقالك هي دي الانفاق".

وأوضح: "الرسالة الليلة لها ابعاد كثيرة؛ غدا هي القمة العربية الطارئة؛ الإسرائيليين بقي بيقولولنا ايه؟ وأحنا لازم نقول ايه؟ شيء لا يمكن تحمله حاول بس تتخيل نفسك تحت جهنم الحمراء دي أنت تنتقم انتقام سافل قذر وسخ؛ وسيسجل العالم صمت العالم الغربي بتاع حقوق الانسان".

واختتم: "لسا امبارح عاملين مؤتمر انساني في باريس؛ اخبار الإنساني إيه يا مستر ماكرون؟ أنتوا أما مش قادرين توقفوا الإسرائيلي أو متواطئين مع الإسرائيلي؛ طبعا هو متواطئ وشايف إن هذا الأمر يجب فعله؛ الدم دا هيجري وراكم وهتدفعوا تمنه؛ إزاي هذا الأمر مكمل؟ 35 يوم من الوساخة المستمرة".