الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

تامر أمين عن العدوان على غزة: "اللي بيضرب هوة اللي بيهرب"

الإعلامي تامر أمين
الإعلامي تامر أمين

أكد الإعلامي تامر أمين؛ أن الاحتلال الإسرائيلي الذي يحاول بث الهلع بين الفلسطينيين من خلال الهجمات الوحشية على قطاع غزة تسبب في أثر عكسي عليه.

وقال أمين خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "إسرائيل بتحاول طول الوقت من خلال الهجمة الوحشية اللي بدأت من 8 أكتوبر؛ الهدف الأساسي هو تصفية القضية الفلسطينية وبث الهلع في نفوس الفلسطينيين؛ وسبحان الله السهم يرتد إليهم ضربات وعنف ووحشية وسفالة إسرائيل في القصف الجوي وحتى العدوان البري لم يزد الفلسطينيين إلا ثباتا ورسوخا وصمودا كل ما إسرائيل تضرب كل ما الفلسطيني يتمسك بأرضه أكتر وبجذوره أكتر ويعيش على أنقاض مبانيه واحيائه أكتر".

وأضاف: "شيء يدعوك للحزن على الأرواح التي تزهق ولكن يدعوك للفخر؛ عندي مشاهد ثبات وصمود وعزة نفس ووطنية وإخلاص وانتماء للتراب الوطني؛ حاجة ترفع الراس وتخليك تقولهم أنتوا بجد المرابطين المقاتلين اللي قال عليكم سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم لما قالك الكرة اللي على إسرائيل ستكون من مرابطين في أكناف بيت المقدس؛ هما دول الفلسطينيين اللي بيرابطوا ويصبروا".

وتابع: "بصوا على الصبر رغم القهر؛ وبصوا على الأمل رغم الموت؛ الحقيقة إخواننا الفلسطينيين ادونا دروس لم يفقه ويعي ويفهم وأنا أتمنى جزء كبير من العرب اللاهين المتخاذلين المحتفلين؛ على الله يفوقوا قبل فوات الأوان".

وواصل: "الأيام دي امتحان كل واحد بيثبت موقفه الديني والإنساني والعروبي واللي هيفشلوا في الامتحان هيذهبوا إلى مذبلة التاريخ؛ أنت عايز تهزر دلوقت وتشيل بكرة براحتك".

وأوضح: "سبحان الله ارتد السهم الإسرائيلي إلى نحورهم بدل ما الفلسطيني هو اللي بيهرب أو بيخاف كل الخوف والهروب والذعر عند الإسرائيليين؛ شفتوا حكمة ربنا؟ شفتوا المفارقة؛ مطار بنجوريون عن بكرة ابيه ملئ باتجاه واحد الكل بيركب طيارات مسافر هربان من إسرائيل؛ طالع لأي ملجأ أمن هو شايف أنه هيبقي في مأمن".

واختتم: "شفتوا ربنا سبحانه وتعالي وقدرته حاجة في منتهي الغرابة؛ هو اللي بيضرب هو اللي بيهرب؛ أنا أعرف اللي بيضرب قاعد ومطمن واللي بيتضرب بيهرب؛ لكن اللي بيضرب بيهرب ويجري؛ اللي بيضرب بيضرب دون عقيدة وإيمان".