الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

متى يعلن اتحاد جدة فشل مفاوضات ضم محمد صلاح؟ تامر أمين يوضح

محمد صلاح
محمد صلاح

أكد الإعلامي تامر أمين؛ أن مفاوضات اتحاد جدة السعودي من أجل ضم محمد صلاح نجم ليفربول الإنجليزي لازالت مستمرة.

وقال أمين خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "أنا طلعت في حلقة البرنامج هنا يوم الخميس وكلمت حضراكم على محمد صلاح وقرب انتقاله إلى الدوري السعودي ونادي اتحاد جدة وقلت أن الامر مسألة وقت وأن محمد صلاح هيروح السعودية".

وأضاف: "ليه أنا قلت الكلام دة؟ قلتله لأسباب كتير بعض المصادر القريبة من صلاح بالإضافة إلى شبكة أي أس بي ان الامريكية واللي قلما تخطئ وهي بتقول أن خلاص ساعات تفصل محمد صلاح عن الانتقال لاتحاد جدة".

وتابع: "في سبب رئيسي وأهم وهو علمي ويقيني من خلال تواصلي مع بعض المسؤولين والواصلين مع المطبخ السعودي لكرة القدم وعارف مدى حرصهم على ضم محمد صلاح بأي شكل وبأي تمن وبأي وسيلة".

وواصل: "هتقولولي بتهري وبتضيع وقت ليه ما أتقفل الباب والقصة خلصت؛ هقولكم لا لا اتقفل الباب ولا القصة خلصت؛ هما اللي بيعيدوه وهما اللي مصريين مش أنا والدليل أنه في اللحظة دي اللي بكلم حضراتكم عليها في وفد مش عارف بقي رقم كام في وفد سعودي موجود في ليفربول للتفاوض والإصرار على صفقة محمد صلاح".

وأكمل: "لما تقولولي مش باب القيد اتقفل هقولكم أه اتقفل في إنجلترا ولسة مفتوح في السعودية؛ الأندية السعودية متعرفش تضم لاعيبة دلوقت لكن اللاعيبة في الدوري الإنجليزي تقدر تروح دوريات تانية باب القيد فيها مفتوح فيه زي السعودية اللي القيد فيه هيقفل بعد 3 أيام يوم 7 سبتمبر الخميس القادم".

وأوضح: "لحد يوم الخميس الساعة 12 باليل يحق للأندية السعودية شراء أي لاعب من أي نادي في العالم وبالتالي فرصتهم في استقدام صلاح لسه قائمة ولن يعلنوا فشل الصفقة إلا الساعة 12 باليل 7 سبتمبر بتوقيت مكة المكرمة؛ ساعتها بس اتحاد جدة يقول مش هنعرف ونستنى للشتاء".

واختتم: "أنا بقول البحث مازال مستمرا والضغط السعودي مازال مستمرا؛ أكبر حجر عثرة وأكبر مطب أمام إتمام الصفقة هو يورجن كلوب اللي حريص على بقاء محمد صلاح لعلمه بقيمة محمد صلاح في ليفربول".