الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

نشأت الديهي يهاجم بهي الدين حسن بسبب رأس نفرتيتي

نشأت الديهي
نشأت الديهي

هاجم الإعلامي نشأت الديهي؛ بهي الدين حسن الناشط في مجال حقوق الإنسان على خلفية تغريدة كتبها على موقع التواصل الاجتماعي تويتر بشأن عودة رأس نفرتيتي إلى مصر.

وقال الديهي خلال برنامج "بالورقة والقلم" المذاع على قناة "تن": "اكتشفت صوت مصري خاين؛ في ناس عاملين نشاط في فرنسا أن نفرتيني تريد العودة إلى وطنها وناس بتعمل ضغط شعبوي لإعادة الآثار المصرية".

وأضاف: "الحقير بهي الدين حسن قال ايه لست متأكدا ان نفرتيتي تريد العودة في هذه اللحظة أظن أنها تخشى على نفسها في وطنها أكثر من أي وقت سابق منذ ألاف السنين".

وتابع: "والله ما أحقرك وما أكذبك؛ أنا عايز واحد يطلع من المثقفين الأدعياء يدافع عنه؛ عايز واحد يطلع يقول أنت بتشتم بهي الدين حسن وتقوله أنت حقير هقوله لا أنت اللي حقير؛ لأن واحد اهو بيتكلم عايزين نرجع نفريتيني يقولها لا أوعى ترجعي".

وأكمل: "هل دا مواطن مصري؟ هل دة نشرف أنه مواطن يحمل الجنسية المصرية هل دا ينفع يدافع عنه يا أستاذ جمال عيد ويا دكتور محمد البرادعي ويا أدعياء حقوق الانسان؟ الناس كلهم العشرة عشرين تلاتين واحد اللي ناشرين عريضة وعايزين يطلعوا هشام قاسم بسألكم هل هذا الرجل ينفع تدافع عنه؟".

وأوضح: "لقد أعجزتني الكلمات أنا مش عارف أعبر في هذه اللحظة مش لاقي كلام أقوله يعبر مما يجيش في صدري من بغض واشمئزاز بيكره مصر؛ دا في ناس بتكره إسرائيل عشان الاحتلال وفي اليونانيين والأتراك بيكرهوا بعض مفيش حد عنده حجم الكراهية السوداء لبلد زي ما بهي الدين حسن بيكره بلده".

واختتم: "أنا مش قادر اتخيل أنا عقلي لا يستوعب أن يكون هناك واحد بيكره بلده لأي سبب من الأسباب؛ يا اخي لو عندك غصة عشان جوز بنتك في السجن ولكن دا منهج؛ دا مرة عمل بلاغ وبعته في مجلس الامن ضد مصر وجايب شوية مرتزقة واحنا بنشتكي نشأت الديهي وبيحرض على قتله؛ ياراجل قتل ايه أنت بلا قيمة احنا لا نمتلك سوى لساننا والقلم؛ اشعر باشمئزاز تجاه هذا ومن يؤيده".