الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
تقارير

مندوب التوصيل تريند جديد يشعل مواقع التواصل الاجتماعي.. ما القصة؟

الرئيس نيوز

أشعل تريند مندوب التوصيل مواقع التواصل الاجتماعي، وتصدر محركات البحث، حيث لقى موقف مندوب التوصيل مع العميل جدلا واسعا بين مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي.

وكتبت إحدى مستخدمات مواقع التواصل الاجتماعي: من فترة طلبت حاجة أونلاين، حاجة تخصّ لبس البيت، بس الحاجة دي ممكن تتلبس خارج البيت وتكون غير شرعية.

وقالت: يومين لقيت المندوب بيكلمني وبيسألني على المكان بالظبط، ولمّا قعدت أشرح له ولقى الشرح طويل، لقيته بيقصّر في الكلام، وقال لي: ممكن حضرتك تشرحي دا واتساب كتابةً؟.

وأضافت، أن بعدها اتصلت بها الفتاة التي اشترت منها الطلب، لتسألها هل سترتدي هذه الملابس خارج البيت، لترد عليها بالنفي، مبررة سؤالها أن المندوب لا يوصل الطلبات غير الشرعية.

وتابعت: وكمان سألني هل أنا عرّفتك الديفوه اللي في المنتج ولا لأ، عشان الأمانة، فعرّفته إني مبلغاكِ به، وإنك عارفة إن المنتج فيه ديفو وإني منزلة في سعرها عشان كدا.

ونال موقف مندوب التوصيل إعجاب الفتاة، لذلك قررت نشر هذا الموقف، واسم ورقم مندوب التوصيل، ليتحول بعدها إلى تريند يثير جدلا واسعا بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي، وجاءت أغلب التعليقات مهاجمة لموقف الشاب.

انقسمت التعليقات إلى جانبين، جانب أعجب بموقف الشاب، والعدد الأكبر انتقد ما فعله، ووصفه بـ انتهاك خصوصية العملاء، فيما تناول البعض الأمر بطريقة كوميدية ليتحول الموقف إلى تريند كوميدي.

وردت الفتاة على التعليقات التي تهاجم موقف الشاب وتصفه بانتهاك للخصوصية: المنتج كان محطوط في شنطة هدايا مفتوحة وظاهر جدًّا، عشان كدا هو شافه وشاف الديفوه اللي فيه من بعد ما استأذن اللي باعته الأوردر، يعني هو متعدّاش على خصوصيات بأمانة.