الأحد 14 أبريل 2024 الموافق 05 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

مصطفى بكري عن تقرير الإيكونوميست: مقالات مدفوعة الأجر

مصطفى بكري
مصطفى بكري

أكد الإعلامي مصطفى بكري؛ أن الشعب المصري كان لديه إحساس بالمؤامرة التي تقوم بها جماعة الإخوان الإرهابية خلال فترة تواجدها في السلطة.

وقال بكري خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "حلف 30 يونيو لازم يرجع بكل قوة دفاعا عن هذا البلد؛ لان الـ 33 مليون مصري اللي خرجوا دول كان عندهم إحساس بالخطر والمؤامرة اللي بتنفذها الجماعة الإرهابية ضد مصر دلوقت".

وأضاف: "اللي بيتباكوا الأن واللي بيدعوا أنهم خايفين على الشعب؛ الشعب دة انتوا قتلتوه وتأمرتم عليه؛ وبتطلقوا عليه الرصاص وترموا أولاده من فوق وتفجروا المنشأت الموجود فيها والمترو والقطر؛ النهاردة أنتوا هتبكوا على الشعب وتشككوا الشعب في كل شيء في أرض الوطن".

وأضاف: "الشعب أداكم درس وعظة وعبرة؛ لازم تعرفوا أن شعب مصر دة متمسك ببلده وخايف على بلده؛ نتحمل الألم الاقتصادي والجوع والمشاكل الاقتصادية واحنا عندنا ثقة أننا هنخرج واللي قرأ أمبارح تقرير صندوق النقد الدولي عن مصر تحس أن في كلام كتير اتقال لصالح مصر؛ أن مصر بتنفذ كذا وفي توقعات بتحسن الأوضاع الاقتصادية".

وتابع: "كون أن يطلع تقرير من الإيكونوميست والا يطلع مش عارف من مين؛ مجموعة ناس حاقدين بتسخرهم أجهزة معروفة لا هدف لهم ألا نشر أخبار كاذبة؛ مجلة زي دي ليها عقود من الزمن بتطلع تطلع بالمعلومات الرخيصة دي؛ ازاي؟ أي حد هيقرأ التقرير هيضحك عليها".

وأوضح: "احنا عارفين مين بيحرك مين وعارفين المقالات مدفوعة الاجر؛ وعارفين الناس اللي بتعمل علاقات عامة من برة وبتدفع لمجلات وجرائد لا هدف لها إلا الإساءة لهذا البلد؛ وكل ما تقرب الانتخابات الرئاسية بقينا نسمع حاجات جديدة بعد موضوع الوفد بقينا نسمع عن حزب الشعب الجمهوري هيجتمع يوم 7 يوليو الجاي عشان يختار رئيس حزب".

وأعلنت هيئة الاستعلامات المصرية استدعاء مراسل مجلة "الإيكونوميست" البريطانية بسبب "تقرير سلبي" نشرته المجلة وتضمن "أكاذيب" عن الأوضاع في مصر، وفقا لبيان صدر عن الهيئة يوم الاثنين الماضي.

وأوضحت الهيئة إن تقرير المجلة الصادر في 15 يونيو الجاري عن الأوضاع في مصر كان "سلبيا"، وتضمن "الكثير من المغالطات والأكاذيب، وبأسلوب يفتقد لأبسط القواعد المهنية المتعارف عليها عالميًا والمعمول بها في المجال الإعلامي".