الخميس 18 أبريل 2024 الموافق 09 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

محمد الباز يعلق على تصريحات رئيس مهرجان الموسيقي العربية

الإعلامي محمد الباز
الإعلامي محمد الباز

علق الإعلامي محمد الباز؛ على تصريحات المايسترو هاني فرحات؛ رئيس مهرجان الموسيقي العربية والذي أشار فيها إلى رغبته في اجراء تعديلات على برنامج المهرجان.

وقال الباز خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار"مصر من سنة 1992 وهي بتعمل مهرجان الموسيقي العربية؛ والدكتورة رتيبة الحفني أسست مهرجان الموسيقي العربية وكان اسمه مؤتمر مهرجان الموسيقي العربية".

وأضاف: "السنادي كان في مدير جديد لمهرجان الموسيقي العربية وهو المايسترو هاني فرحات؛ وطلع قال تصريحات كانت مفزعة؛ فكرة أن المهرجان لازم يكون طبيعته عربية والنجوم اللي غنوا السنة اللي فاتت مش هيغنوا السنادي والمطربين اللي بيطلعوا في الفقرة الأولى من المهرجان مطربين من الأوبرا مش هيشاركوا وعايزين نهتم بالموسيقي الخليجية".

وتابع: "أسقط في يد الناس أن الراجل دة جاي يمحو هوية مهرجان الموسيقي الغربية؛ كمان كان في إشارات أن المايسترو هاني فرحات هو مستشار هيئة الترفيه السعودية وبيعملوا مهرجانات وبتاع وهو كدة شغال في حاجة منافسة وازاي يبقي في مهرجانات فنية بدولة أخرى وبعدين يجي يمسك المهرجان".

وواصل: "احنا من الأول معندناش الا البلد دي وتراث البلد دي وهنقف أمام ضد كل من يحاول أن يسطو على تراث البلد دي أو يشوهه أو يخده لحسابه؛ البلد دي ناس كتير حاولت تطمس هويتها ومعرفوش حاولوا يسرقوا فنها ومعرفوش فاحنا هنفضل طول الوقت يقظين لأنه محدش يسرقنا واحنا قاعدين ولا حد يفرض اجندته علينا واحنا قاعدين".

وكان المايسترو هاني فرحات قد أكد في وقت سابق أنه لم يتم تحديد الأسماء المشاركة في الدورة الجديدة من المهرجان مشيرا إلى أنه يحتاج إلى مساندة الجميع.

وقال فرحات عن توليه المهمة " سعيد بتولي المهمة وبثقة وزيرة الثقافة د. نيفين الكيلاني ورئيس دار الأوبرا د. خالد داغر وهما يدعماني ودائمي التشاور معي وهذا الأمر يجعلني مطمئن ".

وأوضح:" مهرجان الموسيقي العربية أهم المهرجانات الغنائية في عالمنا العربي وكل الفنانيين الكبار يرتبطون به بذكريات خاصة، ولذلك الدورة الجديدة تحتاج إلى دراسة متأنية حتى تخرج بالشكل الذي يليق بمصر وكل فريق العمل متحمس بالفعل للخروج بدورة استثنائية ".