الثلاثاء 07 مايو 2024 الموافق 28 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
فن ومنوعات

محمد لطفي يوضح حقيقة ميوله السلفية

الفنان محمد لطفي
الفنان محمد لطفي

أكد الفنان محمد لطفي؛ أنه لا يمتلك ميول سلفية، قائلا إن رفضه استخدام النساء لأدوات التجميع نابع عن قناعات بأن مساحيق التجميل تغطى على الجمال.

وقال لطفي خلال برنامج "حبر سري" المذاع على قناة "القاهرة والناس": "برفض أني أحط مكياج في التصوير؛ وأنا دلوقت كان هنا في البرنامج كان في بنت عايزة تحطلي مكياج وأنا قولتلها لا أنا بقول لمراتي متحطيش مكياج يبقي أحط أنا؟".

وأضاف: "المفروض المكياج يكون في الحدود المعقولة ودا مبني على رؤية من رجل يقدر الجمال؛ أنا بحس أن المكياج بيخفي الجمال الحقيقي ونضارة الوجه اللي ربنا خلقها".

وأشار لطفي إلى أن فليمي حارتي بارتي وعنتر وبيسة لا يليق بموهبته، مشيرا إلى أنه تورط في العمل بفيلم حارتي بارتي.

وتابع: "فيلم عنتر وبيسة كان جيدا وحقق إيرادات جيدة وتخطي نجوم كبار كانوا موجودين حينها؛ الفيلم كان بسيط ولطيف وحقق إيرادات جيدة؛ أما فيلم حارتي بارتي كان بسيط ولذيذ ولكن حين بدأنا في التصوير الأمور اتغيرت؛ الفيلم كان اسمه أيرون مان في نزلة السمان كان فيلم فانتازي وفجأة باظ وخافوا أيرون مان يرفع عليها قضية بسبب الحقوق".

وأكمل: "الفيلم كان مفروض يتعرض في 48 دار عرض واتعرض في 26 دار عرض ومهما كان مكانش هيجيب إيراد".

وعن حقيقة ندمه على عدم المشاركة في مسلسل الضاحك الباكي قال لطفي: "دي كلها نصيب؛ قعدنا اشتغلنا عليه شوية أنا ومحمد الغيطي من زمان؛ وأنا مبندمش على حاجة وبعد ما اتعمل مقلتش الحمد لله أني معملتوش؛ ليه أقول كدة؟".

وواصل: "المخرج محمد فاضل مش عايزني في الدور؟ يمكن ولكن ممكن مكانش يعرف إمكانياتي ساعتها بالشكل دة".

واختتم: "نيلي كريم وهند صبري عملوا دور الصعيدية بشكل كويس جدا؛ وكل واحدة فيهم عملت الدور كويس؛ والممثلة اللي بتعرف لغة عربية فصحي سليمة تعمل أي لهجة".