الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

محمد الباز يرد على منتقدي صورة صلاح وأسرته: "بطلوا سخافة"

محمد صلاح
محمد صلاح

علق الإعلامي محمد الباز؛ على الهجوم الذي تعرض له النجم المصري محمد صلاح بعد أن نشر صورة مع أسرته بصحبة الممثل الأمريكي ويل فيريل.

وقال الباز خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "محمد صلاح نشر صورة واقف هو ومراته وبنت مكة وبنته الصغيرة كيان؛ وواقف الراجل الممثل معاهم وحاطط أيده اليمين على كتف محمد صلاح وأيده الشمال على كتف مرات محمد صلاح".

وأضاف: "خاض الناس تعليقات؛ ممكن تنتقد دة والناس اللي تعرضت لمحمد صلاح وقالوا إن الصورة انتقاص من الرجولة وازاي يسمح بأن واحد يحط أيده على كتف مراته".

وتابع: "محمد صلاح عايش بسياق مختلف وهذه الثقافة ملهاش علاقة بالسوس اللي بينخر في عقول بعض الناس العالم مش كدة ياجماعة خالص؛ محمد صلاح ابن نجريج صحيح ولكن بتكلم على نجم عالمي والناس بتحاسبه على أنه لسة قاعد في نجريج".

وواصل: "محمد صلاح لا يتلف بمثل هذه التعليقات واعتقد أن صورته بكتاب فن اللامبالاة رسالة لأصحاب هذه التعليقات وللأسف الشديد الحملات دي ضد محمد صلاح بتبدأ باللجان الالكترونية لجماعة الإخوان".

 وأكمل: "هسمع واحد بيقولك تاني الاخوان وشماعة هقوله اركن على جنب لأنه بالدليل؛ عدد كبير من الصفحات الاخوانية هي اللي بدأت الحكومة على محمد صلاح ليه؟ لأن الاخوان يكرهون محمد صلاح".

وأوضح: "محمد صلاح الموجود في احداث بلده وبيرفع علم بلده وبيتبرع لبلده؛ الاخوان بيكرهوه وشايفين محمد صلاح أما أنه بيأيدهم أو خلاص وأنا بقول للناس العادية اللي بتنساق ورا دة عيب؛ أنتوا مالكم ياجماعة؟ عيب هذا التفكير يبقي مسيطر على الناس بهذه الطريقة".

وذكر: "بطلوا سخافة واحد بيتصور هو وعيلته واحد صديقهم واقف مع العيلة ايه ياجماعة في ايه؟ دا بيعكس حالة مش طبيعية؛ الناس بتفكر بأيه؟".

نشر النجم المصري محمد صلاح لاعب ليفربول الإنجليزي عبر صفحته الرسمية على إنستجرام صورة له وأسرته بجانب الممثل الأمريكي المشهور ويل فيريل عقب مواجهة إيفرتون في الدوري الإنجليزي.

وحضر المباراة الممثل الأمريكي الشهير ويل فيريل، وشجع ليفربول بكل قوة وأبدى إعجابه بمهارة صلاح وسرعته الفائقة.