الجمعة 19 أبريل 2024 الموافق 10 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى عن رحيل الحضري: "يروح مع السلامة"

عصام الحضري
عصام الحضري

علق الإعلامي أحمد موسى؛ على استقالة عصام الحضري مدرب حراس المنتخب الأوليمبي بعد حصوله على عرض للعمل في الجهاز الفني للمنتخب السوري الذي تعاقد مع الارجنتيني هيكتور كوبر.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "المعلومة اللي عندي وهي معلومة مؤكدة؛ عصام الحضري عنده مشاكل مع المدير الفني وعنده رغبة أن عايز يمشي ولما تم العرض عليه من كوبر أنه يبقي مع الجهاز الفني اللي بيدرب منتخب سوريا حصل تنسيق معاهم".

وأضاف: "عصام لو عرض على الاتحاد المصري أنه يمشي الاتحاد هيوافق؛ الاتحاد المصري لكرة القدم هيوافق على رحيله وهنقوله مبروك أتفضل عشان مصر عندها 20 واحد زي الحضري".

وتابع: "الكابتن أحمد ناجي مرشح لتولي تدريب حراس المنتخب الأوليمبي؛ وعندك أسماء أخرى 19 واحد تانين يتولوا مكان عصام الحضري ما يروح عصام الحضري مبروك أهلا وسهلا درب غيره وحد تاني يروح مكان تاني".

وواصل: "أحنا عمالين نجيب من برة ما ندى احنا كمان ونصدر؛ وفي كمان كابتن محمود فايز مع كوبر؛ ودا تقريبا الجهاز اللي كان بيدرب منتخبنا؛ كابتن كوبر مع محمود فايز وعصام الحضري مبروك مش هنقولك لا ومحدش يقولك الاتحاد ميعرفش الاتحاد عارف أن الحصري جايله فرصة ومش هيقف في طريقه".

وأكمل: "البدايل موجودة ومش أخر واحد عندنا ولو مشي الحضري المنتخب الأوليمبي هيقع مفيش حاجة هتقع عندك أجيال وعندك ناس وعندك كابتن أحمد ناجي مدرب محترم وكان بيدرب الحضري في الأهلي والمنتخب؛ نقوله مبروك وفي رعاية الله".

وأعلن الاتحاد السوري لكرة القدم عن تعيين عصام الحضري مدربا لحراس مرمى المنتخب ضمن الجهاز الفني الجديد الذي يقوده الأرجنتيتي هيكتور كوبر.

وكانت أنباء قد ترددت في وقت سابق عن وجود أزمة بين ميكالي المدير الفني للمنتخب الأوليمبي والحضري بسبب تغيب الأخير عن اجتماعات الجهاز الفني للمنتخب الأولمبي لارتباطه بتحليل مباريات بطولة خليجي 25.

ولاحقا ظهر الحضري مرتديا زي المنتخب البرازيلي وكتب عبر تويتر: "شكرا مستر ميكالي على الهدية الجميلة، ملابس منتخب البرازيل التي فضلت ارتدائها اليوم في صالة الألعاب البدنية ويراها الجميع".