الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أسرة صاحبة واقعة الطلاق في فرح ابنتها تعلن مقاضاة الزوج

مواطن يطلق زوجته
مواطن يطلق زوجته خلال زواج ابنته أمام الحضور

أكد أحمد الغندور، نجل شقيقة السيدة نجلاء التي أعلن زوجها طلاقها خلال حفل زفاف ابنتها؛ أن الزوج اعتاد إهانتها مشيرا إلى أنه كان يحصل على راتبها.

وقال الغندور في تصريحات متلفزة: "الحكاية زي أي اتنين متجوزين بينهم خلافات ولكن كان بيجي عليها وبياخد مرتبها غصب عنها ويطردها من البيت وكانوا متجوزين من 25 سنة؛ السيدة ممرضة وزوجها جزار".

وأضاف: "السيدة عندها ولدين والعروسة اللي كان الفرح بتاعها؛ وكان جوزها بيأذيها وهو ازاي يعلن أنه يطلقها وهو مطلقها بقاله سنتين رسمي، أخو العروسة أغمى عليه على المسرح، ومعرفش ده لازمته إيه؟".

وتابع: "هي مطلقة من سنتين وهو متجوز، وكان بيطلع عليها كلام وحش وهو أصلا مجابش حاجة في جهاز العروسة خالص هو عايز يكسر خاطر بنته وخاطر أمها وأولاده؛ الست نجلاء حزينة جدا وهي مش عايزة تتكلم مع حد بعد الموقف".

وأكمل: "احنا عايزين العدل ازاي راجل كان مطلقها بقاله سنتين؛ وهو كدة بيسيء ليها وأحنا هنقاضيه وناخد حقنا بالقانون بعد الإهانة دي واحنا هنمشي في الإجراءات القانونية".

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو صادما لرجل من محافظة دمياط يطلق زوجته يوم زفاف ابنته داخل قاعة للأفراح حيث أمسك بالميكروفون ليقدم التهنئة لابنته، إلا أنه فاجأ الجميع بمفاجأة غير متوقعة.

وقال والد العروسة في الفيديو: ألف ألف مبروك للعريس والعروسة، أما بالنسبة لأم العروسة فهي طالق بالثلاثة وتروح من القاعة على بيت أهلها، وألف مبروك.

وأثار ما فعله والد العروس صدمة في الشارع المصري، واستنكروا قيامه بتطليق الزوجة وكسر خاطرها خلال ليلة العمر لابنتها وأمام الجميع.

وكانت الزوجة وتدعى نجلاء عثمان وتعمل ممرضة قد أشارت إلى أن ما حدث كان فضيحة لها ولابنتها العروس، ولم تتوقع حدوثه في ليلة عمر ابنتها وأمام المدعوين.

وأشارت إلى أنها إنها كانت تعاني منذ سنوات مع زوجها وانفصلت رسميًا عنه في يوليو الماضي، موضحة أنها فضلت البقاء في منزل الزوجية حتى ترعى أبناءها وتقف بجوار ابنتها حتى تتزوج وتنتقل لمنزل زوجها.