الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى: تم استغلال الأمم المتحدة للإساءة إلى مصر

الرئيس نيوز

هاجم الإعلام أحمد موسى؛ بريطانيا مشيرا إلى أنها تستضيف الإرهابيين منذ سنوات طويلة كما انها اعتادت العمل ضد مصر من خلال التعاون مع جماعة الإخوان الإرهابية.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "بريطانيا تأوي الاخوان وهم منتشرين في بريطانيا وأمريكا وتركيا؛ وأصبحت العاصمة الإنجليزية يتجمع فيها كل عناصر الإرهاب الإخواني والداعشي وتنظيم القاعدة موجودين في لندن".

وأضاف: "بدأوا منذ التسعينيات كل ما هو إرهابي يذهب إلى لندن؛ بدأ ينتقل إلى لندن؛ أول اتصال حصل بين الإخوان والانجليز أيام حسن البنا؛ وحصلوا على تمويل من بريطانيا".

وتابع: "كان في اتصالات بين المخابرات البريطانية والإخوان لإسقاط نظام حكم الرئيس عبد الناصر؛ وبدأت المخابرات الإنجليزية في 1954 الاتصالات مع الاخوان لأسقاط ثورة يوليو والاتصالات لم تنقطع بعد العدوان الثلاثي وكانوا بيخططوا لاغتيال الرئيس عبد الناصر المستعمر الإنجليزي لم ينتهي أبدا من تجنيد العملاء".

وواصل: "هل اللي أنت بتعمله النهاردة يخلي الشعب المصري شايف بريطانيا ازاي؟ شايف بريطانيا أنها دولة بتشتغل ضدنا؛ وطلع واحد خاين بيقولك ريتشي سوناك هياخد علاء عبد الفتاح على الطيارة طيب أهو رجع؛ خده على الطيارة؟ انتوا فاكرين البلد دي شوية يعني".

وأوضح: "لازم وانت بتتكلم تعرف حجم الدولة العظيمة اللي اسمها مصر؛ والنهاردة الأمم المتحدة لما تسمح بتحول جزء من مؤتمر المناخ عشان تتكلم على مجرم؟ وجاي تسمح لمنظمة من عندك تفتح مجال بعيد عن المناخ وانت بتسمح أن ناس تدخل من خلالك وتم استخدام الأمم المتحدة في أمور بعيد عن مؤتمر المناخ".

وأكمل: "حصل إساءة لاستخدام المنظمة في أعمال خارج أهداف المؤتمر؛ هل دا يليق بهذه المنظمة؟ احنا هنتصدي لهذه المؤامرة على الدولة المصرية؛ مفيش مواطن مصري يسمح أبدا بالتدخل؛ انت جاي تستقوي بالخارج هو الخارج نفع مين؟ أنت فاكر أننا هنفرج عن علاء عبد الفتاح النهاردة والا بكرة؟".

واختتم: "في إجراءات قانونية تنفذ وقانون يطبق؛ مجرم مدان والمجرم المدان ينفذ القانون وهذا وطن لم يرضخ أبدا للابتزاز وهذا المؤتمر من أهم المؤتمرات في قمة المناخ".