الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

تامر أمين: مقتل الصيدلي ولاء دليل على استسهال العنف في المجتمع

تامر أمين
تامر أمين

علق الإعلامي تامر أمين على مقتل الصيدلي ولاء بسبب خلافات زوجية مشيرا إلى أن الحادث يعد مؤشر خطير على اتخاذ العنف كحل للمشكلات.

وقال أمين خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "حق ولاء لازم يرجع دا الهاشتاج اللي تصدر مواقع التواصل الاجتماعي؛ مين ولاء دا الصيدلي اللي سقط من شرفة منزله في حلوان والواقعة صعبة أوي لأن أسرة ولاء اتهمت زوجته وشقيقها ومجموعة من الأصدقاء وأسموهم في الاتهام بالبلطجية أنهم قيدوا ولاء وعذبوه وأدوا إلى قتله".

وأضاف: "القصة كما وردت في التحقيقات حتى الأن أن ولاء كان بيشتغل في السعودية وكان في مشاكل بينه وبين مراته وفوجئ لما راح شقة الزوجية بمراته وأخوها وتلاتة من أصدقائهم وحاولوا يرهبوه ويخلوه يمضى بالاكراه للتنازل عن ممتلكاته وأنه يطلق زوجته التانية بالعافية".

وتابع: "أن صحت الاتهامات فهي واقعة مؤسفة؛ أهل الزوجة وهي محبوسين على زمة التحقيق وأنا مش هتدخل في التحقيقات ولكن هتكلم عن الرسائل والتحقيقات في الواقعة اللي اتكررت بأكثر من شكل مؤخرا وكلها تحت عنوان واحد وهو العنف؛ العنف الاسرى والمجتمعي اللي بياخد أشكال ومظاهر بعيدة عن أخلاقنا كمصريين".

وأكمل: "احنا معروفين اننا بنميل لحل المشاكل بالحسني والحوار والتسامح وأن أنا أسيب شوية وأنت تسيب شوية عشان المركب تمشي وللأسف الموضوع بيتحول لشكل من أشكال العنف؛ بقينا نستهل العنف زي اللي حصل من شهور لما بنت ترفض ولد فيقرر أنه يتخلص منها".

وواصل: "ابحثوا عن جذور العنف جوة مجتمعنا؛ كان زمان بيجيبوا حكم من أهلة وحكم من أهلها ونجيب الناس العاقلة لكن نجيب الناس العاقلة عشان يمارسوا عنف عشان يبلطجوا عشان يمضوه بالعافية على ممتلكاته ما عندكم المحاكم والقانون ومحكمة الأسرة مليانة بالقضايا اللي فيها خلافات بين زوج وزوجة بيحكتموا للقضاء".

وأكمل: "لكن أجيب حقي بدراعي هيبقي مجتمع غاب وهيضيع حقي لو ليا حق؛ أرجو أن احنا نبتدي نفكر ونراجع نفسنا ليه بقينا ميالين للعنف كأسهل اخنيار لأني كدة مش بس بضيع حقي دانا بعرض نفسي أني أبقى تحت طائلة القانون".

واختتم: "الحسني هي اللي بتبقى؛ عاشروهم بالمعروف وسرحوهم بالمعروف وخلي الهدف أن أنا ابقي محترم لما برتبط ومحترم لما أفك الارتباط".