الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى لوزير المالية: "الناس تعبانة".. ومعيط: "مش زي سوريا"

الرئيس نيوز

دخل الإعلامي أحمد موسى في مواجهة على الهواء مباشرة مع وزير المالية بشأن الأعباء المفروضة على المواطن المصري خلال الفترة الماضية.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "الناس تعبانة؛ الكهرباء زادت والماية زادت والغاز"، ليقاطعه وزير المالية : "قدامك بديلين الكهرباء تقطع 12 ساعة في اليوم أو كهربا متوافرة لكن تكلفتها زيادة مسألتنيش عشان نحل مشكلة الكهرباء صرفنا كام؟ صرفنا أكتر من تريليون جنيه".

وأضاف معيط: "الغاز الطبيعي كل سنة بيدخل مليون ونص من ست سبع سنين كنت بتستورد اية خلاك عندك انتاج؟ الاكتشافات كان عليك مديونية ولو مكنتش جبت التمويل مكانوش هيطلعوا الغاز".

وتابع: "انت عملت تمويل عشان تحل مشكلة الكهرباء وعشان تحل مشكلة الغاز وتحل مشكلة المناطق الخطرة وتعمل شبكة طرق وأنفاق وكباري وتمويل للصناعة والزراعة والتمويل دة كله مسالناش نفسنا جبناه منين؟".

وأوضح: "عمال أوازن نجيب من هنا نشغل العمالة ونعمل مشاريع لحل مشاكل مستعصية البلد شغالة وبتحل وبتوفر فرص عمل لملايين من البشر".

وأكمل: "لما اجي اخد من هناك حتة ومن هنا حتة وفي النهاية لما تبصلها على مدار سنين لا طبعا واما ابص على دول حوليا معندهاش عيش ولا كهرباء" ليقاطعه موسى: "انت مش حاسس أن الناس تعبانه؟".

ليرد وزير المالية: "ايوة احنا تعبانين لكن الكهرباء موجودة وأنا بقول إعادة التوزيع عشان لما اروح لأهالينا في القري أعرف أطبطب عليهم".

واختتم: "الناس في سوريا وليبيا واليمن تعبانه وفي مصر تعبانه لكن الفرق الناس شايفة مشاكلها بتتحل وفي امل في بكرة ورئيس بيعمل كل يوم مشروع في ناس تعبانه وشايفة بلدها بتخرب فرق بين اتنين تعبانين".