الثلاثاء 30 أبريل 2024 الموافق 21 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى يسخر من الضربة الإيرانية: "تأثير أطفال الحجارة أقوى"

الإعلامي أحمد موسى
الإعلامي أحمد موسى

أكد الإعلامي أحمد موسى، أن الهجوم الإيراني على إسرائيل لم يكن سوى مسرحية، مشيرا إلى أن الولايات المتحدة وإسرائيل كان لديهما علم كامل بطبيعة وموعد الضربة الإيرانية.

وقال موسى خلال برنامج على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "اللي حصل امبارح ده كان متوقع؛ صواريخ العيد؛ أنا مش خبير عسكري؛ يوم الخميس كتبت على حسابي الرسمي على موقع التواصل إكس (السؤال أين الرد الانتقامي الكبير من إيران ضد الكيان الصهيوني انتقاما من ضرب قنصليتها في دمشق لماذا تأخر حتى اليوم؟ هل وارد حدوثه فعلا أم ستكون ضربة للشو الإعلامي) سألت هذه الأسئلة يوم الخميس الماضي". 

وأضاف: "دي الأسئلة لأي حد مشروعة؛ دخل الناس اللي بيدعموا المحور الإيراني وقالك هندمر إسرائيل وهنجيبهم ويرفعوا الراية البيضاء؛ دي مش حرب اللي حصل دا هزار ومسرحية بمعني الكلمة طبعا".

وتابع: "المتحدث باسم نتنياهو أتكلم وقال تم إبلاغنا بالتفاصيل؛ امبارح إيران طلعت مئات المسيرات إلى إسرائيل وبعدها بساعة أعلنت إسرائيل أن المقاتلات كانت في الجو عشان تتصدي للطائرات اللي جاية من إيران".

وواصل: "الموضوع كله بقي ضحك؛ أنت بتضرب 185 طائرة مسيرة و36 صاروخ كروز و110 صاروخ أرض أرض؛ أنت متخيل الرقم ده يعمل ايه لو أنت مقلتش ولو وصل في الأماكن المستهدفة؛ الرقم ده في الحروب حاجة كبيرة جدا مفيش غير واحد مصاب يعني أطفال الحجارة بالحجارة تأثيرهم في الانتفاضة الفلسطينية الأولى أقوى من كل ده؛ حجر؛ مفيش غير إصابة يا جماعة هو أنت بتوهم مين؟ أي اجراء بيتاخد لازم ليه نتائج قولي النتيجة".

وأضح: "هل إسرائيل جبتها أرضا؟ هل الصواريخ حققت كل الأهداف بتاعتها؛ لما تقول النهاردة رد انتقامي الأمريكان كانوا بيقولوا عندنا كل التفاصيل الخاصة بالعملية؛ أنت بلغت الأمريكان يوم الأربع في الاجتماع اللي اتعمل وقلتلهم من خلال وسطاء هنضرب كذا وكذا وخلونا بس نضرب لحفظ ماء الوجه أمام الناس".

وكانت إيران قد أعلنت توجيه ضربة عسكرية لإسرائيل شملت مئات الطائرات المسيرة والصواريخ ولكن الضربة لم تسفر عن أضرار تذكر لإسرائيل.