الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

مصطفى بكري: لا أمانع استضافة أحمد الطنطاوي بشرط واحد

مصطفى بكري
مصطفى بكري

أكد الإعلامي مصطفى بكري؛ أنه لا يمانع استضافة المرشح المحتمل لانتخابات الرئاسة النائب السابق أحمد الطنطاوي حال نجاحه في جمع الـ 25 ألف توكيل المطلوبة لضمان الترشح.

وقال بكري خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "أنا أتمنى أن يكون عندنا أن شالله 50 مرشح وأتمنى من المرشح الذي لا يكف عن الادعاءات أن يجمع الـ 25 ألف توكيل؛ وأنا بقولكم من الان إذا جاب الـ 25 ألف صوت أنا مستعد استضيفه في البرنامج وأحاوره وأناقشه في كافة الملفات وأي حد عنده وجهة نظر أنا مستعد أتحاور معه وأبقى موجود معاه على الطربيزة".

وأَضاف: "الشعب المصري لازم يعرف كويس أن مش كل واحد بيشتم السيسي يبقي صح ومش كل واحد عايز يزيد الاحتقان يبقي صح؛ اتخدعنا بعد 25 يناير كتير ولما الدنيا اتأزمت وعملت مشاكل قال انا مقدرش".

وتابع: "أحنا مستنينك ومستنيين أي حد يجمع التوكيلات معايا هنا في البرنامج؛ أنا بقولهالك أنت وغيرك وانا معنديش مانع أحاور أي حد بس تجيب البرنامج معاك بقي؛ بتقول سد النهضة فرطنا فيه ماشي أنت صح؛ لو أنت رئيس جمهورية هتعمل ايه؟ لو كنت هتدخل حرب أهلا وسهلا لو كان عندك خطة لاحداث انهيار في السد أهلا وسهلا ولكن حقنا المائي هنخده بكل الطرق ومش مصر اللي هتفرط في حقوقها ولا جيش مصر اللي هيخون التراب والأرض".

وواصل: "أنا اريد من كل مرشح رئاسي أنه يقف بشجاعة ورجولة ويقول أنا ضد الإخوان والإرهاب والإخوان تيار إرهابي لا يجب أن يكون في المشهد بأي حال من الأحوال؛ أنا اسأل من هنا المرشح المحتمل الأستاذ أحمد طنطاوي متى تعلن أنك ضد جماعة الإخوان؟".

وكانت الهيئة الوطنية للانتخابات قد أعلنت رسميا عن الجدول الزمني الخاص بانتخابات رئاسة الجمهورية والمقرر أن تعقد في ديسمبر المقبل.

وأعلنت الهيئة عن فتح باب الترشح لانتخابات الرئاسة بداية من الخامس من أكتوبر المقبل وحتى الـ24 ولمدة 10 أيام.

ويحتاج المرشح إلى تزكيه 20 نائب في مجلس النواب أو جمع 25 ألف توكيل من 15 محافظة كأحد الشروط الأساسية لقبول ترشحه.