الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

محمد الباز يوضح أسباب حملات تشويه الانتخابات الرئاسية

الإعلامي محمد الباز
الإعلامي محمد الباز

كشف الإعلامي محمد الباز؛ عن أسباب الحملات الممنهجة من أجل تشويه الانتخابات الرئاسية المقبلة.

وقال الباز خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "سؤال مهم جدا ممكن يكون في الشارع مبيتسألش في الشارع بنفس الصياغة اللي هقولها لحضراتكم؛ هو ليه في خوف كدة من الانتخابات الرئاسية القادمة؟ من 2018 احنا عارفين أن في انتخابات رئاسية هتعلن نتيجيتها في 2024".

وأضاف: "عارفين ومش مفاجأة؛ لما تيجي ترصد كدة على الأرض تشعر أن في حالة خوف أن تتم الانتخابات الرئاسية في مصر طبقا لهوى الشعب المصري؛ الانتخابات بشكل رئيسي أحنا لدينا الرئيس عبد الفتاح السيسي وأنا أعلنت تأييدي المطلق لترشح الرئيس عبد الفتاح السيسي لفترة رئاسية جديدة".

وتابع: "في دوائر خايفة وعشان خايفة فبدأت حملات تشويه للانتخابات الرئاسية كفعل من الأن؛ يطلقوا فلان الفلاني أو القناة الفلانية وأكبر حملة تشويه لتجربة ما جري في مصر من بعد 30 يونيو بتتم الأن؛ دول خايفين أن تتم الانتخابات الرئاسية في مصر بشكل طبيعي لأن النتيجة معروفة".

وواصل: "هو مش عايز الناس تكمل بالطريقة دي؛ كل اللي بيقوموا بحملات لتشويه الانتخابات الرئاسية المقبلة بينطلقوا من أرضية خوف؛ في ناس بدأت تطرح طرح أنه لضمان نزاهة الانتخابات يبقي في مرشح معين مينزلش".

وأكمل: "في خوف عند هؤلاء ودة اللي بيخليهم يشوهوا الانتخابات الرئاسية رغم أن احنا عارفين من بعد التعديلات الدستورية أن في انتخابات هتعلن نتيجتها في 2024 والهيئة الوطنية للانتخابات بدأت تتكلم في هيكلة الإجراءات بحيث تبدأ في أخر 2023".

وأوضح: "الأرضية دي تعالوا كدة نتكلم بالمنطق وبوعي أن في ناس مش عاجبها حاجات كتير وغاضبة من حاجات كتير وطبيعي أنه محدش عليه اتفاق بنسبة 100% لا شخص ولا مشروع ولا مكان ولكن عايز أرجع إلى 2013 لما الأستاذ محمد حسنين هيكل قال توصيف على الفريق أول عبد الفتاح السيسي أنه مرشح الضرورة وأن هناك أسباب تستدعي أن يكون هذا الرجل نفسه بما لديه من شعبية وقدرة على اتخاذ القرار".

واختتم: "دارت الأيام وبدأنا نعمل فرشة كبيرة في مسألة التنمية وبدأنا نشتغل في كل حتة في مصر والأن وجود الرئيس عبد الفتاح السيسي أكثر ضرورة لاستكمال ما بدأ".