الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

طلاب مصريون يشتكون استغلال الجامعات السودانية: 12 ألف دولار مقابل الأوراق

شكى عدد من الطلاب المصريين العائدين من الجامعات السودانية بسبب ظروف الصراع العسكري في السودان من استغلال الجامعات التي كانوا يدرسون بها مؤكدين أن الجامعات طلبت ما 4 إلى 12 ألف دولار من أجل منحهم أوراقهم.

وقال محمد وهو أحد الطلاب العائدين من السودان: "معظم الطلاب عندها مشاكل في الحصول على الأوراق من الجامعات السودانية؛ وبعض الجامعات تستغل الأوضاع لرفع سعر الأوراق لتحقيق استفادة أكبر؛ 

وأضاف: "طريقة تقديم الأوراق هنا فيها صعوبة؛ القرار لما نزل شمل روسيا وأوكرانيا والسودان؛ الطلاب اللي رجعت من روسيا أوراقهم جاهزة وليهم الأولويةقدمنا أوراقنا على رابط وزارة التعليم العالم وحصل ترشيح وبعدين الترشيح اتسحب تاني".

وذكر: "معظم الطلاب بيعانوا من نفس المشكلة واتكلمنا مع ألفين طالب نفس المشكلة الأوراق وفي ناس غير مقتدرة وبتطالب بانشاء دفعات استثنائية للطلاب؛ لازم حل مشكلة الأوراق؛ في كليات طلبت 10 ألاف دولار وأقل حاجة 4 ألاف وفي جامعات بتستغل أكتر من الرقم دة؛ احنا محتاجين أورقنا من السودان وانشاء دفع استثنائية في الجامعات المصرية".

من جانبها قالت اسراء وهي طالبة تدرس الطب البشري بإحدى الجامعات السودانية: "طلبوا منا 11 ألف دولار و12 ألف دولار و10 ألاف دولار عشان ناخد ورقنا؛ السنة هناك 1800 دولار في غير مصاريفي الشخصية وأقل حاجة سمعناها 6 ألاف دولار".

وأوضحت: "معندناش المقدرة المادية أننا ندفع دة؛ أنا رحت الجامعة الخاصة هنا وأخدوا ملفاتنا رموها؛ عايزين محتوي علمي ".

فيما قالت رنيم وهي طالبة تدرس الطب البشري أيضا في احدى الجامعات السودانية: "المشاكل اللي بتواجهنا أن مفيش تنسيق بين الجامعات ووزارة التعليم نروح الجامعات يقولوا أنا مجاليش حاجة رسمية؛ كذا جامعة بيقولوا الورق اللي معانا مش كافي وفي جامعات بتقول متجيش تقدمي ألا لما يكون الورق موثق ومختوم".

وأكملت: "احنا لا في جامعة هنا ولا هناك؛ والجامعات هناك مش عايزين يدونا ورق ألا بفلوس احنا محتاجين وزيرة الهجرة تشوفلنا فرصة أننا نجيب الورق بتاعنا من هناك".

واختتمت: "رنيم طب بردو احنا رحنا جامعة بني سويف وبنها الأهلية وقالوا معندهمش القدرة الاستيعابية لعدد الطلاب وكمان موصلهمش قرار من الوزارة".