الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

شقيقة الشاب المتوفى بسبب الإندومي تروي تفاصيل صادمة: خلوا بالكم من عيالكم

أرشيفية
أرشيفية

كشفت شيريهان يوسف شقيقة الشاب المتوفي بعد تناوله الإندومي تفاصيل واقعة وفاته بعد عدة أيام من نقله إلى المستشفى لمحاولة اسعافه.

وقال شقيقة الشاب المتوفي في مداخلة هاتفية مع برنامج "صالة التحرير" المذاع على قناة "صدى البلد": "كان الله يرحمه بيعمل تحديات بتاعة الأندومي الحار؛ صحابه قالوا نعمل تحدي والأندومي الكوري الحار بيتباع في أي كشك عادي وهو كل الأندومي وصحته جيدة ومكانش في حاجة خالص".

وأضافت: "أنا معرفش كل كام واحد وبعدين بعد شوية بيقول لمامته أنا بطني وجعاني وأخدناه ورحنا المستشفى وقالوا عنده التهابات في المعدة وتاني يوم فضل تعبان وبيرجع".

وتابعت: "قالولنا في صديد على الكلي ومفيش حاجة قاعدة في بطنه وركبوله كانولا في رقبته وقعد 10 أيام بين المستشفيات ومش لاقين أوردة في جسمه".

وأوضحت: "بنسأل أصحابه مين اللي كان بيعمل معاه التحدي كله بيقول معرفش؛ وهما أطفال ولا عارفين ايه اللي بياكلوه؛ والدتي تعبانه أدعوله بالرحمة وخلوا بالكم من عيالكم".

وأكملت: "كنا عايزين ناخد إجراءات قانونية ولكن قالوا نشرح ومكناش عايزين انه يتبهدل ولكن طلعنا تصريح الدفن وأصلا مش عارفين ناخد إجراءات قانونية ضد مين".

وكانت شقيقة الشاب المتوفي قد ظهرت باكية في فيديو مصور حذرت خلاله من تناول هذه الوجبة وأكدت أن شقيقها توفي بسبب الأندومي.

وقالت شقيقة المتوفي خلال الفيديو: "لا أعرف ما أقوله.. لن أقول إنه أخي.. بل هو ابن قلبي وأقرب شخص لي.. انتقل إلى رحمة الله تعالى.. ولا يُعز على من خلقه.. رحمه الله وسامحه وغفر له".

وزعمت الشابة المصرية أن الشطة الحارة التي يحتوي عليها "الإندومي الكوري" هو السبب: "هو عيّل عُمره 17 سنة يحب الإندومي الكوري الحار.. الشطة أتلفت الكلى وفقأت له المرارة.. وتوفي خلال 5 أيام".

وانتشرت أقاويل بين وقت وأخر حول ما تسببه الأندومي من مشكلات صحية خاصة للأطفال والشباب فيما أكد أطباء أن المنتج نفسه لا يسببب الوفاة.

وأشار الأطباء إلى أن الاندومي يحتوي على مادة تسبب التهاب في نهايات الأعصاب حال استهلاكها بشكل مكثف ولمدة خمسة سنوات على الأقل.