الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
فن ومنوعات

عمرو عبد الجليل يرد على الانتقادات الموجهة لـ "الضاحك الباكي"

الفنان عمرو عبد الجليل
الفنان عمرو عبد الجليل

أكد الفنان عمرو عبد الجليل؛ أن تجربته مع المخرج يوسف شاهين جيدة مشيرا إلى أن انتقادات البعض لتجاربهم مع المخرج الراحل تعود لاختلاف التجارب من شخص لأخر.

وقال عبد الجليل خلال استضافته ببرنامج "حبر سري" المذاع على قناة "القاهرة والناس": "تجربتي مع يوسف شاهين تجربة ان شاء الله عظمة جدا؛ كل واحد ليه تجربة خاصة وأنا استفدت كتير جدا منه كان أول مرة أدخل بلاتوه وأشوف كاميرات ومعدات".

وأضاف: "كان في رهبة من يوسف شاهين وفكها بأننا كنا بنعمل بروفات كتير؛ وكل واحد كان داخل وهو بيصور فاهم كويس داخل يعمل ايه؛ يوسف شاهين نصحني في البروفات ومبيديش فرصة للممثل أنه يغلط في اللوكيشن".

وتابع: "مش طموحي أني أعمل فرقة مسرحية خاصة؛ أنا بقالي كام سنة نفسي أعمل مسرحية ومش عارف؛ تجربة أشرف عبد الباقي في المسرح طلعت نجوم كتير؛ أنا بحب معظمهم يعني".

وعن ترشيح الممثلين في مسلسل الضاحك الباكي قال عبد الجليل: "ترشيح الممثلين مسؤولية المخرج وأنا مكانش ليا رأي في ترشيح الفنانة فردوس عبد الحميد للعمل؛ لو سألوني بس بقول رأيي؛ أنا راضي عن تجربة المسلسل بنسبة 95%".

وحول دوره في مسلسل العندليب قال عبد الجليل: "أنا وافقت على الدور عشان أنزل اشتغل؛ مش عشان الفلوس أنا مخدتش مبلغ في الدور دة؛ كنت بعيد وجالي شغل فقلت أنزل اشتغل؛ في مخرج أنا مش هشتغل معاه تاني في ناس بعمل عليهم علامة أكس حتى لو جالي دور حلو مش هشتغل معاه".

وأوضح: "أنا باخد قراراتي مع نفسي؛ أنا مش باخد رأي زوجتي في الشغل؛ أنا مبعترفش بعيد الحب والكلام دة أنا بعترف بالعيد الصغير والعيد الكبير بس".

وتطرق عبد الجليل للحديث عن التعليقات السلبية حول مسلسل الضاحك الباكي مشيرا إلى أن هذه التعليقات ظهرت قبل عرض المسلسل.

واختتم: "التعليقات السلبية بدأت من قبل ما المسلسل يتعرض؛ أنا متفرجتش عالمسلسل ومهتمش بكل الكلام اللي اتكتب؛ واضح أن في لجان الكترونية؛ إذا كنت هاجمتك من قبل ما أشوفك؛ بهاجمك على أي أساس؟".