الأحد 05 مايو 2024 الموافق 26 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

مصطفى بكري يعلق على إبعاد العضو المنتدب لشركتي كيما والنهضة

الإعلامي مصطفى بكري
الإعلامي مصطفى بكري

أشاد الإعلامي مصطفى بكري، بقرار الشركة القابضة للصناعات الكيماوية بإبعاد العضو المنتدب لشركتي كيما للأسمدة والنهضة للأسمنت بسبب شبهات فساد.
وقال بكري خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "إحنا لا نتجنى على أحد ويعلم الله أننا لو قلنا حاجة غلط على حد ضمايرنا بتوجعناح بندقق في كل كلمة تتقال واحنا كشفنا عن تضارب المصالح لرئيس شركة أسمنت النهضة وقلنا في حاجات بتتصرف من غير رقيب وفي القضية دي تحدث النائب حمادة الجبلاوي وأخونا عبده مغربي وطرحنا حاجات واتناقشنا".
وأضاف: "اتكلمنا عن تقرير الجهاز المركزي بخصوص العضو المنتدب بشركة كيما؛ الأسبوع اللي فات اجتمع مجلس إدارة الشركة القابضة وقرروا عزل العضو المنتدب محمد حسين رضوان ورفضوا اخلاء مسؤولية مجلس الإدارة وقالوا قد نحيل إلى النيابة وشالوا العضو المنتدب لشركة أسمنت النهضة في قنا".
وتابع: "أنا بوجه التحية إلى وزير قطاع الأعمال المهندس محمود عصمت؛ الراجل من أول يوم فتح كل الأبواب وأنا عايز أقول عصابة هشام توفيق لسة موجودة؛ كان يجيب ناس وعارف تجاوزاتهم وبعض الناس قالوا أنت بتتجنى؛ هشام توفيق اللي عمله أكثر من مرة يخلينا نقول ليه كان بيتستر عالناس دي".
وواصل: "رئيس مجلس إدارة شركة كيما قال إنه قدم استقالته نتيجة المناقشات اللي جرت في الجمعية العمومية ورفض اخلاء مسؤولية مجلس الإدارة؛ عارفين شركة كيما محققة خساير قد ايه؟ حوالي مليار و42 مليون في العام المالي السابق".
وأكمل: "تقرير الجهاز المركزي للمحاسبات كشف أن العضو المنتدب دة باع بموافقته سماد بأقل من تمنه بـ 20 دولار وسمح بمنح شركة النقل علاوة 10 دولار لكمية 100 ألف طن بإجمالي 3 مليون دولار غير اللي بيتم في التحقيقات بإهدار 600 مليون جنيه حسب تحقيقات البنك المركزي".
واختتم: "أنا كمان بقول للسيد وزير قطاع الأعمال بص على ملف الشركة القابضة للتأمين بص على تضارب المصالح في الشركة واحنا عندنا المستندات الكاملة واحنا على ثقة ياسيادة الوزير أنك مش هتسيب حاجة وهنقدم كل ما نمتلكه من مستندات عندنا تطلب منا في أي جهة؛ مفيش كلمة بنقولها بدون مستند لا نتجنى على أحد وزي ما قلت لكم الشركة القابضة للصناعات الكيماوية هي اللي خدت القرارات".