الثلاثاء 16 أبريل 2024 الموافق 07 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

السيسي: الدولة مستعدة للدخول كشريك مع بعض المستثمرين في مبادرة «ابدأ»

الرئيس عبد الفتاح
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أبدى الرئيس عبدالفتاح السيسي استعداد الدولة للدخول كشريك مع بعض المستثمرين في مبادرة «ابدأ» بهدف تشجيع رجال الصناعة.

وقال الرئيس السيسي، خلال كلمته في المعرض الدولي الأول للصناعة: «يا اللي هتشتغلوا في (ابدأ) مستعد أخش معاكم بالنص.. مش علشان عاوز أخش معاك.. لكن علشان أشجعك إن فيه جزء من المخاطرة الدولة معاك فيها.. والهدف أيضا تشجيع رجال الصناعة في مصر.. وكل من يحتاج يتحرك معانا إحنا معاك».

وأكد أن الواقع الذى حدث خلال الثلاث سنوات الماضية يتصور البعض أنها أبرزت تحديات وأزمات ولكنها أظهرت لنا فرص نحتاج الاستفادة منها.

وتابع: «لما حصل موضوع الصراع التجارى فى العالم بينت أن في تحول كبير حتى في أثناء جائحة كورونا ثم الأزمة الروسية الأوكرانية».

وأضاف الرئيس السيسى، أن ما يحدث الآن في العالم يشير إلى أن حركة التجارة يعاد تشكيلها وصياغتها، وأن مصر لديها فرصة كمصنع بما تقدمه من تكلفة الإنتاج والتشغيل.

وأكمل: «أنا عارف السوق العالمي فيه إيه وحتى في مصر أقدر أعمل إيه، ولما أقول للناس تعالوا في تطوير للإنتاج من خلال اتفاقيات وتسعير الطاقة عندنا والتسهيلات والعمالة المصرية اللي تكلفتها لا تقارن بأي تكلفة ثانية».

ووجه الرئيس السيسي كلامه لـ رجال الأعمال والمستثمرين: «لكم كل الدعم من الحكومة والشعب ومن بعضنا من أجل بلدنا وتواصلنا المستمر هيخلينا نشوف أكتر، وأننا نسمع بعض دون اتهامات تعالوا نسمع بعض، وتعالوا نتحرك لمصلحة مصر المشتركة ولسه بدرى وعندنا فرصة كويسة».