الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

رواد السوشيال ميديا ينعون وفاة إياد داود مذيع شبابيك

الرئيس نيوز

حالة من الحزن انتشرت علي السوشيال ميديا بعد وفاة اياد داود مذيع برنامج شبابيك وقدم العديد من رواد السوشيال  ميديا النعي له.

وقالت جهاد أحد مغردات تويتر:" ‏غاب من كام سنة  الفنان الشاب الجميل مذيع برنامج  شبابيك علي  قناه دريم ‎عمرو سمير  33 عام  وكان موته فجأة و دلوقتي غاب زميله في نفس البرنامج الفنان ‎اياد داوود 39 عاما، وهو شقيق الكاتب خالد داود، تخرج في الجامعة الأمريكية، ودرس التمثيل المسرحي الله يرحمهم ويصبر اهاليهم ".

وقال محمد خليل :" ‏راح شباب شبابيك .. برنامج شبابيك كان من أهم و أقرب البرامج في بداية الالفية ، شباب لطيف بيتكلم و يتناقش في موضوعات مختلفة بشكل جميل و مبهج و كأنك تعرفهم غاب من كام سنة مذيع شبابيك عمرو سمير و دلوقتي غاب اياد داوود ربنا يرحمهم و يغفر لهم ويجعل مثواهم الجنة ".

وقالت سلمي :"‏موضوع إياد داوود "شبابيك" ده قفلي الليلة كلها بجد، كان من الشخصيات اللي فرقت في حياتي وانا صغيرة، ولحد دلوقتي لسه سامعة صوته في ودني.


ربنا يرحمه يارب ويغفر له ويتجاوز عن سيئاته ويدخله فسيح جناته ".

وتوفي خلال الأيام الماضية اياد داود وإياد داود من مواليد 1983، تخرج في الجامعة الأمريكية، ودرس التمثيل المسرحي، وقدم في بداية مسيرته المهنية برنامج "شبابيك" مع الإعلامي الراحل عمرو سمير.


قدم "إياد" خلال مسيرته الفنية عددا من الأعمال المسرحية وصلت لـ15 عملا مسرحيا، كما شارك في عدة أعمال تليفزيونية أبرزها: "الداعية" و"الثمن" و"فض اشتباك".


كان آخر أعماله التليفزيونية مسلسل "شديد الخطورة" والذي عرض على إحدى المنصات الإلكترونية، من بطولة أحمد العوضي