الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

بعد اقتراحه إيقاف العمرة لمدة عام.. خيري رمضان: "طلعوني من الملة"

الإعلامي خيري رمضان
الإعلامي خيري رمضان

رد الإعلامي خيري رمضان على الانتقادات التي طالته بعد أن اقترح وقف سفر المصريين لأداء العمرة وتقليل المسافرين لأداء فريضة الحج هذا العام بسبب الظروف الاقتصادية.

وقال رمضان خلال برنامج "مع خيري" المذاع على قناة "المحور": "اتكلمت عن فكرة مجرد طرح أن الدولة يجب أن تنظر لمصلحة الشعب وأن احنا لازم نراجع نفسنا في ظل هذه الأزمة أن منفتحش الحج على أخره والناس اللي سافرت مرة واتنين وتلاتة وعشرة؛ الحج مرة والرسول عليه الصلاة والسلام حج مرة".

وأضاف: "اللي مسافروش خالص هما اللي يسافروا ومعظمهم من الناس الغلابة اللي تحويشة عمره عشان يحج وقلنا إيه المانع أن نمنع العمرة سنه إيه اللي هيحصل؟ هندخل النار؟ واتفتحت الدنيا بقي قالك يا كافر طلعوني من الملة هو أنا قلت نلغي الحج أو العمرة؟ أنا قلت نأجل سنة".

وواصل: "أنا قلت لاعيبة الكرة والأندية والمدربين وكل مجال نقدر نوفر منه دولار بما فيها العمرة؛ احنا بنسفر 500-600 ألف مواطن بيدفعوا كام؟ لو بيدفعوه بالمصري هما احرار".

ورد رمضان على أحد الأشخاص الذين طالبوا بمنع استيراد الخمور والسيارات بدلا من وقف السفر لأداء العمرة قائلا: "أنا معاك تتمنع الخمور لو كنا بندفع فيها دولار طبعا واستيراد السيارات واقف وأنا موافق على كل الاقتراحات ولكن هل ده معناه ان ده مضاد لده؛ أحنا بنطرح أفكار وكل شيء ملوش ضرورة امنعوه سنة كاملة احنا عاملين تقشف لا عربيات للأغنياء ولا غيره".

فيما رد على أخر طالبه بالإشارة إلى إنفاق الأندية على اللاعبين والمدربين الأجانب قائلا: "أنا قلت امبارح بردو الأندية وعلى راسها الأهلي والزمالك ولا الأهلي والزمالك ياخد دولار واحد من البنك؛ الأندية بتستثمر لوحدها وبتعمل دخل".

وعن انتقاد أخر لمشروع العاصمة الإدارية، قال رمضان: "طبعا هنروح الجنة لو عملنا المرحلة التانية من العاصمة الإدارية لأن العاصمة دي معناها شغل؛ العاصمة الإدارية ومجموعة المدن الجديدة شغلت 5 ملايين شخص وكم صناعة استفادت والصناعة دي شركات يعني أسلاك كهربا وتنتج سيراميك ورخام وكل دول بيدفعوا ضرايب".