الخميس 22 أبريل 2021 الموافق 10 رمضان 1442
رئيس التحرير
شيماء جلال
Advertisements

السيسي لـ إثيوبيا: «بلاش تمسوا نقطة مياه من مصر.. الخيارات كلها مفتوحة»

الأربعاء 07/أبريل/2021 - 12:05 ص
الرئيس نيوز
طباعة

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي رسالة إلى إثيوبيا: «بلاش تمس نقطة مياه من مصر لأن الخيارات كلها مفتوحة.. ولكن التعاون أفضل.. نريد الوصول لاتفاق طبقا للقانون الدولي.. المواجهة ستؤثر على المنطقة كلها.. وقضيتنا عادلة أمام العالم»

السيسي عن سد النهضة الإثيوبي


وتابع: «الرأي العام الإثيوبي مضايق من وصول المياه لمصر كده.. لكن ربنا هو اللي نزل المياه هناك عشان توصلنا.. واللي عمله ربنا لا يمكن يغيره بشر»   

أضاف السيسي: "موكب المومياوات الملكية دليل على اننا كنا حضارة ودولة كبيرة من زمان.. من أيام ما كانت المياه بتنزل وما حدش بيتحكم فيها.. وبنوا حضارتهم على ضفاف النيل والحضارة دي هتستمر".

أوضح  السيسي: "أنا لو عايز أفتتح مشروع كل يوم هفتتح، بس خايف عليكم، خايف عليكم والله، ودي مشروعات اتعملت بجهدكم وبأموالكم".

أضاف: "أنا بطمنكم إننا ماشيين على الطريق الصحيح"، مشددًا على أن الدولة تسعى لمجابهة الفساد والتذوير.
يُهدف المشروع إلى أن يكون المُجمع هو أداة الدولة فى دعم التحول الرقمى بشكل مميكن ومؤمن، ليؤدى لإحساس المواطن بتغيير في شكل الخدمات بشكل عام وميسر.
 
وسيعمل المشروع على تنفيذ الحوكمة والعمل بشكل إلكتروني ليوفر لكل قطاعات الدولة إحصاءات وتطبيقات وتقارير مناسبة لمتخذي القرار دون أي هامش خطأ.
 

تابع أيضاً:


يضم المشروع أكبر مصنع فى العالم للورق المؤمن، ومصانع لإصدار بطاقات الهوية وجوازات السفر والبنكنوت بداية من تصنيع المواد الخام لها، فضلاً عن تصنيع البطاقات الذكية، وكروت الخدمات الموحدة، فضلاً عن مبنى تصنيع المنتجات البلاستيكية والهولوجرام والطباعة المؤمنة، ومبنى معالجة البيانات، وخزانات ومخازن، ومبنى مصنع السللوز.
ads
ads
ads
Advertisements
Advertisements
ads
ads