الأربعاء 21 أبريل 2021 الموافق 09 رمضان 1442
رئيس التحرير
شيماء جلال
Advertisements

بعد وقف مسلسل أحمس.. كيف بدأ هاشتاج «نتفرج بعدها نحكم»؟

الأربعاء 07/أبريل/2021 - 11:23 ص
الرئيس نيوز
ريم محمود
طباعة
أثار وقف مسلسل أحمس، الجدل في الوسط الفني بين عدد كبير من الفنانين، فيما أطلقوا هاشتاج تحت عنوان "نتفرج بعدها نحكم" .

كان أول من أطلق الهاشتاج هو المخرج عمرو سلامة حيث قال: "احنا بنعمل فن عشان نحكي حواديت عشان نسعد الناس ونسليهم ونخليهم يفكروا.. ماتحكمش على الجواب من عنوانه، من حقك تقرا الجواب كله وساعتها تحكم ولو السوشيال ميديا تحولت لمحكمة فنية من حقها تمنع عرض أو توقف عمل مانعرفش بكرة هتحكم بإيه وممكن تظلم مين".

وأضاف خلال الهاشتاج: "من حقنا نحلم من حقنا نتخيل من حقنا نغلط من حقك تشوفنا حتى لو هتنتقدنا، ومن حقك برضه ماتتفرجش بس مطلب المنع خسارة وقطع عيش وظلم.وأي فنان بينافس بشرف وأخلاق سيدعم زميله، وإحنا بندعم زمايلنا الشرفاء".

ثم انضمت له الفنانة كندة علوش زوجة عمرو يوسف وهو بطل مسلسل أحمس حيث دعمت الفنانة كندة علوش زوجها الفنان عمرو يوسف، وقامت بإعادة إرسال هاشتاج "نتفرج بعدها نحكم" الذي أطلقه المخرج عمرو سلامة، عبر حسابها الخاص على موقع الصور انستجرام وكتبت:"احنا بنعمل فن عشان نحكي حواديت عشان نسعد الناس ونسليهم ونخليهم يفكروا..ماتحكمش على الجواب من عنوانه، من حقك تقرا الجواب كله وساعتها تحكم، ولو السوشيال ميديا تحولت لمحكمة فنية من حقها تمنع عرض أو توقف عمل مانعرفش بكرة هتحكم بإيه وممكن تظلم مين".

فيما دافع الفنان شريف رمزي عن مسلسل «الملك»، بعد قرار وقف تصوير العمل ومنعه من العرض من قبل الشركة المنتجة لحين مراجعة أحداثه تاريخيا، كما شارك شريف رمزي في هاشتاج " نتفرج بعدها نحكم "  دعما للنجم عمرو يوسف في أزمته الأخيرة  بعد وقف مسلسل "الملك".

وعلقت الفنانة درة علي منشور شريف رمزي قائلة :" ليه نحكم أساسا ؟ المفروض اللي يعجبو عمل يتفرج عليه و اللي ما يعجبوش مايتفرجش و يختار عمل ثاني يتفرج عليه وخلاص ".

 شارك أيضًا في الهاشتاج الكثير من نجوم الفن ومنهم: تامر حبيب ، أحمد فهمي،  رانيا يوسف،  دينا الشربيني، ريم مصطفى، أحمد داوود، عمرو سلامة، محمد عبد الرحمن، أحمد شامي، وأحمد فهمي وغيرهم.

الكلمات المفتاحية

ads
ads
ads
Advertisements
Advertisements
ads
ads