السبت 28 نوفمبر 2020 الموافق 13 ربيع الثاني 1442
رئيس التحرير
شيماء جلال
Advertisements

السيسي: "والله اللي بيتعمل فيكي يا مصر لم يخطر في بال حد"

الثلاثاء 03/ديسمبر/2019 - 01:20 م
الرئيس نيوز
طباعة


 

شهد الرئيس عبدالفتاح السيسي، فيلماً تسجيلياً عن جهود الدولة في مشروع بحيرة المنزلة، خلال افتتاحه عدداً من المشروعات التنموية في دمياط.

عقب الفيلم، علق السيسي على ما جاء وقال: «هناك غياب تام عن ما يتم في بحيرات مصر، أي حد عايز يعمل أي حاجة يعملها، بس هنا الدولة لا يمكن تغيب عن مصالح مواطنيها، وهنا بقول أن الحضور الحقيقي للدولة في كل أنشطة الدولة امر صعب جداً، لانه في فرق أنك متواجد ومحافظ على تواجده وفرق انك مش متواجد وتتواجد وتحافظ على تواجده».

عن تطوير بحيرة المنزلة، قال: «البحيرة قائمة على 250 الف فدان وكانت اكبر من كده ولكن التعدي وسوء الاستخدام، ولو كنا سبنا الدنيا كده، كان الموضوع هيبقي أسوأ، وكنا هنستمر في هدر ثروات بلدنا وتضييع صحة الناس، اللي بيطلع منها الناس بتاكله هل كان صحي ولا مضر مش مهم».

وتابع: «انتوا لسه مشفتوش البحيرة لما تخلص هتبقى قصة تانية، بس الناس بتتناول المسائل بشكل مش عارفين الحكاية، إيه اللي بيتعمل في الدولة.. والله اللي بيتعمل فيكي يا مصر لم يخطر في بال حد، وده قسم عظيم، الناس مش عايزة تغير وقاعدة تتفرج وتبص وهي ساكتة، محدش بيغير المنكر ويرفضه، انت بتقول كده ليه بسجل ليكوا انتوا بتعملوا ايه لبلدكم».

 

ads
Advertisements
ads
ads
ads
ads