السبت 20 أبريل 2024 الموافق 11 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

السيسي: "المساجد لا تبنى بطريقة التعدي.. والله العظيم النبي محمد ما يرضى بكده"

الرئيس نيوز

 


ـ كلف القوات المسلحة والداخلية بحل مشاكل محور المحمودية في 3 أيام

 

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن محور المحمودية يواجه مشكلتين، الأولى تتعلق بسوق الحضرة، لافتاً إلى أن هناك مخططاً لإقامة سوق آخر مكان هذا السوق، مطالباً بضرورة افتتاح هذا المحور خلال شهرين أو ثلاثة شهور دون وقوع أي أضرار للمتواجدين في السوق، من خلال بناء سوق جديد.

أضاف الرئيس السيسي خلال كلمته في افتتاح 1300 صوبة زراعية في قاعدة محمد نجيب العسكرية إن المشكلة الثانية تتمثل في المسجد الموجود بالقرب من المحور متابعاً: "أنا بقول لكل اللي بيسمعني في مصر، أن المسجد ده والمقام الموجود فيه بيعيق الحركة في المحور.. احنا بنتكلم عن مشكلة عامة.. والله العظيم النبي محمد ما يرضى بكده..احنا قولنا شوفو مكان جديد واحنا نعمل مسجد طبق الأصل وأحسن من المسجد ده.. زي ما عملنا مساجد قبل كده، اللي كان موجود غلط وكان تعدي.. والمساجد والكنائس لا تبنى على الأرض غلط أو حرام.. ولكنها تبنى على أرض صح بموافقة الدولة.. واللي مش يعمل كده بيعمل حاجة غلط.. وده من منظور ديني.. الأرض لا يتم وضع اليد عليها ونقول بنبنى جامع.. ربنا مش يقبل الجامع بتاعه يتعمل كده.. ربنا يقبل أن الجامع بتاعه يتعمل على أغنى أرض بالفلوس.. تتحط الأراضى وتتخصص أو تشترى.. لكن أننا ناخد الأراضى علشان نعمل مسجد نصلى فيه.. طبعا".

وتابع الرئيس السيسي، أن وزارة الداخلية والقوات المسلحة مسئولة أمامي وأمامها 3 أيام من أجل حل هذه المشاكل بشكل كامل، متابعاً: "محدش يتعرض للدولة في مصلحة الدولة وفي مصلحة المواطنين".