الإثنين 17 يونيو 2024 الموافق 11 ذو الحجة 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

عاجل| مصطفى بكري يوضح حقيقة تنازل وزير النقل عن اختصاصاته

وزير النقل
وزير النقل

علق الإعلامي مصطفى بكري، على قرار مجلس النواب عقد جلسته المقبلة والمقرر لها يوم الأحد في مبنى المجلس الجديد بالعاصمة الإدارية.

تفويض رئيس هيئة الطرق والكباري

وقال بكري، خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "البعض بيقول إن ده أمر طبيعي، خاصة بعد أن أدى الرئيس عبد الفتاح السيسي أمام أعضاء المجلس في المبنى الجديد، وإن دي ممكن تكون عادة موجودة لغاية ما تحصل بعض التعديلات الفنية".

وأضاف: "لكن ممكن نروح يوم هناك ويومين هنا، وفي اتجاه تاني بيقول إن عقد هذه الجلسة في العاصمة الإدارية ربما يكون مرتبط بشيء ما، إيه الشيء ده، هل هيحصل هل مش هيحصل محدش يقدر يقول حاجة، هل هيحصل تغيير وتعديل في الجلسة دي مثلًا وعشان كده رايحين وهناك ولا المساأة طبيعية خالص، ومحدش يقدر يقول".

وتابع: "حتى هذه اللحظة لم يصدر جدول أعمال الجلسات رغم أنه بيصدر من يوم الأربعاء ربما يكون هناك أمر ما أو قضية ما، ولكن حتى الآن محدش يقدر يقول والله إحنا رايحين عشان نعدل أو نغير أو إحنا رايحين عشان جلسة عادية".

وواصل بكري: "الشائعات تنتشر كتير، مثلًا تدخل على تويتر، السيد كامل الوزير كان ترند اليومين اللي فاتوا، كان أصدر قرار عادي بتفويض رئيس هيئة الطرق والكباري لمباشرة اختصاصاته في إصدار قرارات إزالة التعديات على أراضي وأملاك الدولة وهو أمر طبيعي، فوجئنا بمعلومات مغلوطة وتوقعات ليست موثقة بتقول إن الفريق كامل الوزير تنازل عن اختصاصاته بسبب كذا وكذا، ودا أمر خلى وزارة النقل تطلع بيان، وتقول فيه إن القرار الوزاري يخص إصدار قرارات إزالة التعديات على أملاك وأراضي الهيئة، وإن ده لحماية المال العام اللي بتحرص وزارة النقل عليه".

اختصاصات وزير النقل

وأوضح: "الموضوع مش مرتبط بشيء ما، ولكن بس عايز أوري الجو العام، خلي بالكم المسألة لما بتطول الناس بتفقد اهتمامها، وإحنا في مرحلة رئاسية جديدة، والناس منتظرة من القيادة السياسية إجراءات عملية".

وكان وزير النقل الفريق كامل الوزير قد اصدر قرارًا رقم 22 لسنة 2024 والمؤرخ في 10 يناير الجاري بتفويض رئيس مجلس إدارة الهيئة العامة للطرق والكباري بصفته في مباشرة اختصاص وزير النقل، المنصوص عليه في المادة 970 من القانون المدني.