الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

تعليق ناري من أحمد موسى على تعادل المنتخب الوطني أمام موزمبيق

الإعلامي أحمد موسى
الإعلامي أحمد موسى

علق الإعلامي أحمد موسى، على تعادل المنتخب الوطني أمام منتخب موزمبيق في افتتاحية مباريات المنتخبين في بطولة كأس الأمم الأفريقية المقامة حاليا في الجابون.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "كل ماتش له ظروفه؛ ومصطفى محمد أول ما جاتله فرصة سجل وتسبب في فرصة الهدف الثاني؛ مصطفى محمد تطور وسجل الأول وكان يجيب التاني".

وأضاف: "زيرو مش هو زيزو اللي احنا عارفيه؛ ولا امام ولا حمدي فتحي؛ محتاجين حاجات كتير أه نفكر في اللي جاي الماتش خلص وخدنا نقطة وخلاص ونشتغل على كدة وعندنا كل الثقة فيكم يا رجالة؛ وأنت بتلعب لازم تعرف أن في 105 مليون بيشجعوكم".

وتابع: "ياكابتن صلاح مينعفش أبدا وأنت احد أهم نجوم العالم وأحنا عندنا ثقة كبيرة فيك؛ اللي جاي أحسن وأن شاء الله نعدي الماتش اللي جاي؛ خلاص مش عايزين جلد ذات والماتش خلص؛ الأداء مكانش هو اللي متوقعينه".

وواصل: "احنا ابطال القارة وأسياد القارة وواخدين سبع بطولات؛ الصحافة العالمية بتتكلم عن منتخب مصر ومحمد صلاح وكله يكتب خبر عن صلاح؛ ولازم نؤدي ونوصل لهدفنا اللي بنتمناه وإن شاء الله ترجعولنا بالبطولة".

وحقق المنتخب الوطني تعادل مخيب للآمال أمام منتخب موزمبيق؛ بهدفين لكل منتخب؛ في افتتاحية مباريات الفراعنة ببطولة الأمم الأفريقية.

وافتتح مصطفى محمد التسجيل لمنتخب مصر في الدقيقة 2 من عمر الشوط الأول وفى الدقيقة 55 نجح ويتى لاعب موزمبيق فى تسجيل التعادل من رأسية قوية سكنت مرمى محمد الشناوى.

وفى الدقيقة 57 سجل كليسيو باكوى لاعب موزمبيق الهدف الثانى من انفراد كامل بمحمد الشناوى بعد خطأ دفاعى من أحمد حجازى.

وسجل محمد صلاح هدف تعادل منتخب مصر أمام موزمبيق في الوقت بدلًا من الضائع، من ركلة جزاء لتنتهي المباراة بالتعادل الإيجابي بهدفين لكل منتخب.

ويشارك المنتخب الوطني في البطولة في المجموعة الثانية التي تضم مصر وموزمبيق والرأس الأخضر وغانا.

ويعد المنتخب الوطني المصري هو الأكثر تحقيقا للقب البطولة برصيد 7 بطولات كما وصل إلى المباراة النهائية عشرة مرات.