الأربعاء 24 أبريل 2024 الموافق 15 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

مصطفى بكري يوجه رسالة إلى الحكومة: "لازم نواجه المشاكل ونرد للغلابة اعتبارهم"

مصطفى بكري
مصطفى بكري

أكد الإعلامي مصطفى بكري؛ أن الدولة يجب أن تعيد الاعتبار للطبقة المتوسطة التي واجهت كثير من الضغوط الاقتصادية خلال فترات الإصلاح الاقتصادي مشددا على أهمية العمل على خفض أسعار السلع الأساسية.

وقال بكري خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "لازم نواجه المشاكل ونرد للغلابة اعتبارهم؛ لازم كل أسعار المواد الغذائية تنزل وعلى فكرة عندنا اكتفاء ذاتي في بعضها زي السكر أو الأرز أو البصل؛ اليس غريبا في الزمن ده يبقي عندنا مشكلة السكر أو البصل أو الأرز".

وأضاف: "احنا محتاجين الحزم ومش كل التجار فاسدين ولا كل رجال الاعمال مش كويسين؛ لا أحنا لازم ننمي القطاع الخاص ونقف مع التجار الشرفاء لأن أنا شايف في مصانع كتير بتقفل وتجار كتير بيمشوا وضايعيين؛ احنا عايزين نلم الناس نلم المجتمع المصري؛ أنا بقول كلام لمصلحة بلدي".

وتابع: "قد اختلف مع فلان أو علان ولكن عمرنا ما نتجاوز على بلدنا ولا مؤسسات دولتنا؛ نختلف مع أنظمة ولكن منختلفش على البلد؛ لازم المصارحة تبقى موجودة وانا لو قلت أمين في كل حاجة في الصح والغلط ده بأذي بلدي".

وأكمل: "لما يكون في حاجة إيجابية لازم أقول ولو حاجة غلط لازم أقول دا سلبي؛ رئيس الجمهورية مش هيقعد يتابع كل كبيرة وصغيرة كان الله في عونه كفاية البلاوي في الشمال وليبيا والبحر الأحمر؛ الامن القومي في خطر".

وواصل: "في اخبار سارة في السنة الجديدة؛ القطاع الخاص رفع الحد الأدنى للمرتبات وفي 90 ألف فرصة عمل للمعلمين واستصلاح 50 ألف فدان وتسريع العمل في مشروع المونوريل؛ مصر تستحق مننا أن نبقى صاحيين ومصيرنا مرتبط بالامن القومي لهذا البلد؛ خلي عندنا أمل ولكن لازم نواجه مشكلاتنا بكل قوة".

وواجهت البلاد خلال الفترة الماضية أزمة اقتصادية خانقة منذ اندلاع الحرب الروسية الأوكرانية وزيادة معدلات التضخم بشكل غير مسبوق مع تراجع قيمة الجنيه المصري.

وارتفعت معدلات التضخم في البلاد لتصل إلى 39% قبل ان تتراجع إلى 35% فيما شهدت البلاد ندرة في النقد الأجنبي وزيادة غير مسبوقة في سعر الدولار بالسوق الموازية".