السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى يكشف عن انطلاق احتفالات شعبية لتأييد ترشح الرئيس السيسي

الإعلامي أحمد موسى
الإعلامي أحمد موسى

كشف الإعلامي أحمد موسى، عن تحركات شعبية سوف تبدأ يوم غد لتأييد ترشح الرئيس عبد الفتاح السيسي لانتخابات الرئاسة المقبلة.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "الشعب المصري العظيم والأحزاب المصرية في ناس ترى الرئيس عمل أيه؛ بكرة في دعوات الأحزاب المصرية لدعم الرئيس عبد الفتاح السيسي؛ بكرة يوم مهم. وغدا هتجدوا شعب مصر في الميادين؛ بكرة هو دا يضايق حد؟ الأحزاب المصرية والنقابات ومواطنين مصريين محترمين؛ بكرة الناس نازلة وفي احتفالات في مصر وعندنا احتفالات غدا".

وأضاف: "احتفالات دعم الرئيس عبد الفتاح السيسي؛ شعب مصر عارف هذا الرجل ودور هذا الرجل ولا يستطيع أحد على الإطلاق إنكار دوره؛ اللي عمله هذا الرجل يكفيني أنا شخصيا وقفته معانا يوم 3 يوليو 2013 فيما عدا ذلك نأخذ وندي مع بعض".

وتابع: "هذا اليوم شعب مصر كله هنا؛ بعد كده تكلمني عملنا ايه ومعملناش ايه واستلم البلد في 2014 كانت ايه؛ جماعة الإخوان استملت البلد في سنة وجابت البلد على الأرض؛ هو مين اللي دمر البلد في 28 يناير؟ مين اللي دخل السجون وقتل الناس وولع في البلد غيرهم؟".

وواصل: "الفرصة جات لهم اللي بيدوروا عليها من 80-90 سنة؛ هو مين اللي بيقتل الناس؟ هما؛ الرئيس استلم البلد شوفتوها استلمها ازاى؛ كان عندنا الدويقة والكهرباء كانت بتتقطع كام ساعة في اليوم".

وأكمل: "أنا كنت في البلد وقتها قطعت الكهربا وقتها 3 أيام؛ نسينا البلد دي كانت ايه؟ يا جماعة حرام علينا والله فاكرين البنزين والجراكن؟ أحنا كنا رايحين واحنا مسافرين محطات البنزين كلها مفيش؛ طيب هنعمل ايه؟ وميكروباصات شايلة الجراكن طوابير عربيات".

واختتم: "الناس كانت بتتسبب في الشارع وتتاخد عربياتهم واتاخدت عربيات مش دي كانت مصر؟ ولا بتكلم عن بلد تانية؟ أنا هاممني استلم البلد ازاي؛ نعمة الأمن والأمان اكتر من أي حاجة؛ استقرار البلد دي مش عايزينها تستقر؛ جماعة الإخوان ومن يؤيدها واللي عايزينهم يرجعوا للمشهد؛ الشعب لن يسمح لأحد أيا كان الشعب جرب وداق وشاف".