السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

هل يعلن اتحاد جدة عن ضم صلاح يوم السبت المقبل؟

محمد صلاح
محمد صلاح

كشف الإعلامي تامر أمين؛ عن تطورات مفاوضات انتقال محمد صلاح نجم ليفربول الإنجليزي إلى نادي اتحاد جدة السعودي.

وقال أمين في خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "أنا مليش دعوة بالخبر أنا عليا أني أقول الخبر أنا دوري أني أسبق وأقول الخبر عشان تعرفوه قبل أي حد؛ محمد صلاح في السعودية في نادي اتحاد جدة و99% سيتم الإعلان عن الصفقة التاريخية يوم السبت القادم".

وأضاف: "نادي اتحاد جدة عنده مباراة قمة مع الهلال بكرة وبعد انتهاء المباراة ويوم السبت اتحاد جدة هيعلن عن الصفقة؛ ومش بس دي ولكن صفقتين مدويتين؛ واللي مخليني شبه متأكد أن محمد صلاح في السعودية أن لأول مرة مصدر من جوة نادي ليفربول النهاردة أعلن أن صلاح سينتقل إلى السعودية ودا اول كلام يطلع من نادي ليفربول في هذا الاتجاه".

وتابع: "هتقولولي مين الصفقة التانية؟ هقولكم سبحان الله الاثنين كان بينهم مشاكل ومصارعة وإصابات ويشاء السميع العليم أن تلف الأيام ويلعب محمد صلاح وسيرجيو رامس في نفس الفريق؛ في النهاية تلف الأيام وصلاح يتعاقد مع اتحاد جدة وسيرجيو رامس واحتمال يتم الإعلان عن الصفقتين يوم السبت القادم".

وواصل: "في ناس هتفرح وفي ناس هتزعل وفي ناس هتفرح لصلاح وتقول أيوه وهيروح وهيكسر الدنيا في الدوري الإنجليزي وفي ناس هتزعل مش عشان الفلوس ولكن عشان كارير صلاح وأن كان نفسنا يكمل صلاح ويوصل للبالون دور".

وأوضح: "اللي أنا متأكد منه أن صلاح هياخد القرار الصح المناسب ليه ولعيلته؛ السؤال المهم لو صلاح راح السعودية تفتكروا ايه الأسباب اللي خلته ياخد القرار؟ أنا قلت لكم أهم سبب هو مستوى ليفربول نفسه".

وأكمل: "محمد صلاح عارف أن ليفربول في مستوى الكيرف اللي نازل؛ وليفربول بيستغني ان لاعيبة زي فيرمينو وساديو ماني وكل الأندية في الدوري الإنجليزي جابت لاعيبة أفضل وصلاح مش هيفضل لحد المركب ما تغرق أوي".

واختتم: "ثانيا حطوا عامل السن؛ صلاح عدى التلاتين؛ صلاح قدامه سنه أو اتنين أو تلاته وهو بدأ مرحلة التفنيش ورقم تلاتة أن كل الأنظار بدأت تتوجه فعلا للدوري السعودي؛ أنا مش هروح دوري ضلمة الأن هو دوري الأضواء والأساطير".