الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى يكشف تفاصيل فيلم الإخوان المفبرك عن مصر

أرشيفية
أرشيفية

كشف الإعلامي أحمد موسى؛ عن تعاون بين جماعة الإخوان الإرهابية والمخابرات البريطانية لإنتاج فيلم مفبرك في ذكرى فض اعتصام عناصر جماعة الإخوان الإرهابية في ميدان رابعة.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "من عشر سنين تم فض الاعتصام الإرهابي المسلح في بؤرة رابعة؛ جماعة الإخوان الإرهابية مع المخابرات الإنجليزية جهزوا حملة لاستهداف مصر واستهداف الدولة والرئيس؛ مجهزين مع بعض يعملوا فيلم مفبرك تمثيلي؛ مشاهد مفبركة عشان يقولوا حصل إيه من عشر سنين".

وأضاف: "اللي أخرجت الفيلم المفبرك اللي هيعرضه تنظيم الاخوان الإرهابي مع المخابرات الإنجليزية في لندن مخرجة في البي بي سي".

وتابع: "المسؤولون عن الترويج لهذا الفيلم المفبرك والمزيف قناة عربية معروفة مع عدد من القنوات الإخوانية وموقع ميدل إيست أي وهو موقع تابع لجماعة الإخوان واللي بيديره إخواني ومن أصول فلسطينية واسمه جمال عون؛ وهو كان ماسك مدير التخطيط والموارد البشرية في قناة الجزيرة".

وواصل: "الموقع مستمر على مدار الساعة لبث أكاذيب وشائعات ضد مصر؛ الموقع ده مشارك مع موقع إيجيبت واتش وهو يديره الإخواني أسامة جاويش؛ التنظيم الإخواني عندهم شركاتهم بيعملوها إزاي وفين وبيأسسوا شركات في إفريقيا وأوروبا وأمريكا".

وأوضح: "بيحصل كمان بعد 2011 إضافة للي حصل قبل كده؛ يجيبوا واحد زي الواد أسامة جاويش ويقولوله هنعملك شركة باسمك؛ تنظيم الإخوان الدولي بيعمل غسيل أموال؛ شوف مصادر تمويل الإخوان والتنظيم الدولي؛ كتبت ونشرت عن تبرعات لفلسطين وفي الآخر بتروج لجيوبهم مش بتروح لفلسطين ولا غزة".

وأكمل: "الجزء الأهم من التمويل هو المخدرات؛ جميع التنظيمات الإرهابية خدت فكرة التمويل من المخدرات وغسل الأموال والجزء التاني ايه؟ مش قادر أقولها ولكن من الشبكات إياها وكل ده غسل أموال فيعملوا بيه الشركات بتاعتهم وعندهم ألاف الشركات حول العالم بالمسمى دة فيعمل شركة اسمها شركة نون وهي المسؤولة عن الفيلم المفبرك".

وكانت قوات الشرطة قد قامت بفض اعتصام الجماعة الإرهابية بعد أن تحول إلى بؤرة إرهابية في القاهرة نتيجة وجود كثير من العناصر المسلحة.