الجمعة 03 مايو 2024 الموافق 24 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

مصطفى بكري للحكومة: "أوقفوا الاستفزاز اللي بيحصل في الساحل الشمالي"

مصطفى بكري
مصطفى بكري

طالب الإعلامي مصطفى بكري؛ الحكومة ومؤسسات المجتمع المدني بمساعدة رئيس الجمهورية في تخطي الأزمة التي تمر بها البلاد.

وقال بكري خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "يا حكومة يا مؤسسات ويا مجتمع مدني ساعدوا رئيس الدولة أن أحنا نعبر من الأزمة دي؛ نحط جهودنا ونقاوم كل الفساد الإداري والمالي؛ الغول اللي بيحاول يأكل الأخضر واليابس في هذه البلد؛ لما نحط أيدينا في أيدين بعض ونتفق على جدول اعمال أوله ستر المواطنين أن الناس تبقى مستورة".

وأضاف: "ثانيا توقفوا الاستفزاز اللي بيحصل في الساحل الشمالي دة؛ الناس مش طايقة ومش قادرة؛ أنا بقول على فئة محددة ياما ناس موجودة في الساحل الشمالي محترمة وبتراعي مشاعر الناس؛ ولكن متقعدش تستفزني والا أخوانا اللي بيطلعوا على الفيسبوك عشان يعملوا تريند ويروح يجيب بنت صغيرة وتقول أنا مأجراها بعشر ألاف وبجيب السندوتش بكام؛ الكلام دة بيستفز الناس ياجماعة لازم نراعي؛ نحن نسعى للسلم المجتمعي ومش عايزين مشاكل في المجتمع".

وتابع: "عايزين نلم الدنيا ونقول للشعب المصري أن احنا موجودين معاكم وعارفين مشاكلكم ونعترف بالأخطاء؛ احنا مش أنبياء ولا أوليا؛ نعترف أن عندنا جوانب قصور؛ المصارحة والاعتراف بيدي للناس اطمئنان وأمل من جديد؛ وكل ذلك أحنا في مرحلة مهمة جدا وبنعبر من أزمة لأزمة والشائعات لا تتوقف ومحاولة النيل من الدولة والقيادة لا تتوقف".

وواصل: "ثقتنا في الرئيس لا تعني أننا بنثق في كل البهوات اللي موجودين؛ احنا محتاجين التغيير اللي يعيد رسم الأمور بشكل صحيح؛ اللي يدي حماس ويدي أمل للمواطنين وعشان كدة أحنا في كل لحظة وكل وقت صوتنا هيبقي موجود صوتنا في إطار الدولة الوطنية وحمايتها وحرصنا على النظام اللي بندافع عنه واللي بنعتبره نظام وطني أنقذ البلد من حرب أهلية".

وتعاني البلاد من أزمة اقتصادية طاحنة؛ منذ اندلاع الحرب الروسية – الأوكرانية تسببت في ارتفاع التضخم إلى مستوى غير مسبوق وارتفاع كبير في أسعار كافة السلع.

ودخلت البلاد في عدة أزمات متتالية كان أخرها أزمة الكهرباء التي نتجت عن نقص الوقود في محطات توليد الطاقة.