الخميس 02 مايو 2024 الموافق 23 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
فن ومنوعات

أبرز تصريحات شذى حسون مع شيرين سليمان

الرئيس نيوز

في حلقة خاصة من برنامج "سبوت لايت"، استضافت الإعلامية شيرين سليمان على شاشة صدى البلد، النجمة العراقية المغربيه شذى حسون، التي فتحت صندوق أسرارها وكشفت لأول مرة عن سر الصدفة التي كانت سببا في دخولها عالم الفن والغناء.

كشفت المطربة شذى حسون، الطريقة التي اتبعتها لفقد 20 كيلو من وزنها الأساسي بعد معاناتها من زيادة وزنها خلال الفترة الماضية.

وقالت: “خسيت 20 كيلو، ولازم يكون فيه إرادة عشان تفقد هذا الوزن، وأنك عايزة تعملي حاجة زي كدا، ووصلت لمرحلة حسيت فيها أني مش أنا، وقولت عايزة أرجع شذى أحسن جسمانيا ومعنويا وفيه دكتورة كانت متابعاني وعملت صيام متقطع وباكل كل 18 ساعة يوميا والأكل لازم يكون بروتين وصحي مع ممارسة الرياضة”.

أضافت شذى: “الغناء بعتبره مود وسلطنة وأوقات بحب أغني وفيه أوقات ببقى عايزة أسمع أغاني وبحب أسمع الأغاني الإسباني والفرنسي، وأنا برج الحوت ومزاجية شوية وكل فترة بـ مود مختلف”.

كما كشفت شذى حسون، عن أمنيتها في التمثيل مع المطرب تامر حسني والفنان محمد رمضان في حالة اتجاهها للتمثيل خلال الفترة القادمة، وقالت: “بحب أمثل مع تامر حسني ومحمد رمضان، تامر لأنه مغني ومطرب واتجه للسينما ونجح ولما أمثل معاه هيفهمني أكتر لأني مغنية زيه وهيطلعني، ومحمد رمضان هو كمان هيفهم أنا عايزة ايه وأتحط في أي مكان”.

وتابعت: “أنا متابعة جيدة للسوشيال ميديا، وكنت بحط بوستات ومش برد، وبدأت أحاول أتفاعل مع الناس في الفترة الأخيرة، وقالت: بحضر لأول مهرجان عربي في العراق لأول مرة وهيكون فيه نخبة من الفنانين ولجنة تحكيم كبيرة من الوطن العربي وفكرة حبيت أعملها والتقيت بوزير الثقافة العراقي بحكم إني عايزة أشوف بلدي في مكان يليق بيها والعراق صارت في أمان أكتر والوضع أفضل من قبل”.

صوت شيرين بيلمسني وحماقي بيعجبني

كما تحدثت المطربة العراقية شذى حسون، عن المطرب محمد حماقي والهضبة عمرو دياب والمطرب محمود العسيلي والمطربة شيرين عبد الوهاب، كما كشفت سبب اختفائها لفترة بحياتها.

وقالت شذى حسون: نفسي أعمل ديو مع محمد حماقي ومن الأصوات اللي بحب ركوزها في الغناء ويعجبني اختياراته، وكمان بحب الهضبة عمرو دياب وأغانيه وشغله وتامر حسني والعسيلي وأتمنى أشتغل معاهم.

وعن شيرين عبد الوهاب فقالت شذى حسون ببرنامج سبوت لايت: شيرين بحكم نجاحها ومحبة الناس ليها وجنونها ده يخليها فنانة حقيقية، وكل اللي بيحصل معاها حصل مع كل الفنانين الكبار في العالم، وشيرين صوت كتير حلو وبتلمسني.

أردفت: اللي حصل مع شيرين حصل معايا شوية والفرق بيني وبين شيرين أن الإعلام إهتم بموضوعها وتابعها بعكسي الموضوع كان بعيد عن الإعلام وأنا فضلت ده، حفاظا على خصوصيتي وخصوصية الناس التانية، وأحيانا بتجيلك فترات عايزة تركزي على نفسك شوية.

وعن سبب اختفائها، أضافت شذى حسون ببرنامج سبوت لايت: اختفيت لفترة بحياتي لأمور شخصية، وحصلت قصص كتير معايا ولو طلعت للاعلام هتكون دراما أكتر.