الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
فن ومنوعات

"محظوظة بالعمل مع هاني رمزي".. أبرز تصريحات داليا البحيري مع شيرين سليمان

الرئيس نيوز

كشفت الفنانة داليا البحيري، تفاصيل مسرحيتها الجديدة «سيدتي أنا» التي تعرض على خشبة المسرح القومي بمشاركة عدد من النجوم، وقالت داليا البحيري، ببرنامج "سبوت لايت" الذي تقدمه الإعلامية شيرين سليمان على قناة "صدى البلد": «أقدم شخصية ليزا وهي فتاة بتنام في الشارع ومن الحثالة ولازم شكلها يكون زي ما أنا طالعة بيه كدا، وعاملة حاجة مختلفة عن أي حاجة اتعملت قبل كده».

وتابعت داليا: «الوقوف على خشبة المسرح حاجة مش سهلة خالص، وأنا متشرفة بكل واحد اشتغل في المسرحية دي وبشكرهم وبحبهم جدا ودي أول تجربة لي على المسرح القومي وبقدم في المسرحية أكتر من استعراض».

واستكملت داليا البحيري حديثها عن سيدتي أنا: «كان بيجيلي قلق قبل الدخول في بروفات المسرحية وأنا مش بحب الصوت العالي وبتوتر منه أوي وفي المسرحية أغلب الوقت صوتي بيكون عالي فالدور عكس شخصيتي».

وعن تعاونها مع نضال الشافعي قالت: «نضال حبيبي وبحبه جدا على المستوى الشخصي والفني وهو فنان كبير، وبيندمج أوي مع الدور لدرجة اني بقيت أقوله خف إيدك شوية في الضرب، ونضال متواضع وجميل ومرحب بزملائه ومطيع جدا للمخرج».

وعن مخرج المسرحية محسن رزق، أضافت: محسن رزق مخرج فاهم كويس أوي بيعمل إيه، وهو ممثل عظيم وكان نفسي أشتغل معاه من زمان ومحظوظة بالعمل معاه.

كما تحدثت الفنانة داليا البحيري، عن تجربتها المسرحية الأولى مع الفنان هاني رمزي، مؤكدة أنها محظوظة بالعمل معه وأن بدايتها المسرحية كانت معه، وقالت: «مش أول مرة أقف على خشبة المسرح، ووقفت على المسرح بمسرحية «أبو العربي في ميشين إيمبوسيبل» مع هاني رمزي وكنت مسنودة عليه في أول تجربة مسرحية ليا».

وتابعت داليا البحيري: «قدمت مع هاني رمزي في المسرحية استعراض واحد بس، وحقيقي أنا بحب هاني أوي وهو إنسان جميل ومحظوظة إن بدايتي في المسرح كانت معاه».

وأضافت لبرنامج "سبوت لايت": «هاني رمزي أخويا وصديق ليا جدا، وهو حد قريب مني وخايف عليا وفنان عنده مبادئ المسرح ودي شهادة دايما بقولها فيه وشهادتي مجروحة فيه أوي.

وكشفت الفنانة داليا البحيري، تفاصيل لقائها مع الفنانة الكبيرة الراحلة شويكار، وحقيقة تشابه دورها بمسرحية «سيدتي أنا» بدور شويكار في «سيدتي الجميلة».

وقالت: «مسرحية "سيدتي أنا" ليس لها أي علاقة بمسرحية «سيدتي الجميلة» لشويكار وفؤاد المهندس»، وأوضحت البحيري ببرنامج سبوت لايت: «شويكار.. قابلتها مرة وكانت بتحضر العرض الخاص لفيلم (سنة أولى نصب) وحظي اني قعدت جنبها على الكرسي، وسلمت عليا اني حد من الفنانين الشباب وأول ما اتفرجت على الفيلم ميلت عليا وقعدت تمدح فيا شوية وكانت لطيفة معايا».

وأضافت داليا البحيري، أن مسرحية سيدتي أنا نسخة من نسخ عديدة من الرواية الأصلية، والمسرحية ليست تقليدا لـ سيدتي الجميلة.

قالت: سعيدة بالمشاركة في أولاد حريم كريم

كشفت الفنانة داليا البحيري، كواليس جديدة عن تجربتها بفيلم «أولاد حريم كريم» الجزء الثاني الذي تشارك في بطولته أمام الفنان مصطفى قمر، ويجسد تيام مصطفى قمر دور ابنها في الفيلم.

وقالت داليا البحيري: أنا سعيدة جدا بالتجربة دي أنها بتتكرر تاني، لأن مصطفى قمر صديق عزيز وعملنا مع بعض أكتر من عمل وعملنا حريم كريم وهو على المستوى الإنساني حد جميل جدا.

وتابعت داليا البحيري حديثها عن فيلم أولاد حريم كريم: «مبسوطة اني هلتقي تاني بـ بسمة وعلا غانم وحاسة أننا هنعمل حاجة مختلفة، ومبسوطة بالشباب الجدد، تيام ورنا رئيس وشباب يجننوا كلهم وشطار».

واستكملت داليا حديثها: «علي إدريس أنا فيه حب خاص معايا لان دمه خفيف وبيطلع شغل دمه خفيف، وكمان الفيلم كتابة زينب عزيز ومعروف عنها انها بتكتب حاجات دمها خفيف».

وأضافت: «معايا كمان في الفيلم حبيبي خالد سرحان وهو بالنسبة لي من مكاسبي في الوسط الفني هو وهاني رمزي، وأنا وخالد عشرة وعملنا أكتر من عمل مع بعض وعملنا يوميات زوجة مفروسة أربع أجزاء ولما بتصور صورة معاه ومع جوزي بقول ده جوزي على الشاشة وده جوزي في الحقيقة، وبدأنا تصوير وصورت أنا وخالد سرحان وتيام في بيتنا يومين ويوم كمان خارجي، وفي إجازات المسرحية هصور الفيلم».