الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
فن ومنوعات

والد حلا شيحة يبكي على الهواء: "بنتي مش خبيثة واللي بيحصلها ده كمين"

الرئيس نيوز

علق الفنان التشكيلي أحمد شيحة على الجدل المثار حول اعتزال ابنته حلا شيحة الفن وتحريمها له، قائلًا: "بنتي طيبة ونيتها طيبة وليست خبيثة ومحبة لكل زملائها من قلبها".
لكنه نتقد في مداخلة هاتفية خلال برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على قناة "ON"، التدوينة التي كتبتها نجلته خلال الأيام الماضية قائلًا: "إيه فكرة البوست اللي نازل بعد ثلاثة أسابيع من عرض فيلم "إلا أنا"؟.. إيه النتيجة بتاعته؟  بوست مجاني معمول كده عشان الناس تهاجمك؟ ده كمين معمول للبنت".

ردًا على سؤال لميس الحديدي، كمين معمول من مين؟ قال: "لازم نتريث لحد مانعرف عشان مانهجمش على البنت الهجوم الفظيع  ده ونظلمها، نافيًا أن يكون قد قام بمهاتفتها بعد "البوست".
تابع: "والله أنا زعلان وضد البوست ده ومؤيد بيان نقابة المهن التمثيلية بس عاوز نتريث عشان نعرف من وراء هذا الأمر، لن أسمح بإختطاف حلا بأي حال من الأحوال وهقف ضد أي حد أي الدنيا مهما كان، عمرها ماقالت أن الفن حرام لا زمان ولا دلوقتي حتى لو إتحجبت". 
وجه رسالة لها باكيًا، قائلًا: "يابنتي زي ماقلتلك  عندما يكتمل إيمانك هتعرفي إن كل الكلام ده مالوش علاقة بربنا، الله هو الجمال والابداع والابتكار، ياحلا إعتذري لمصر كلها على اللي كتبتيه".