الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

مصطفى بكري عن مشروع رأس الحكمة: "الدولار هيوصل 24 جنيه"

الإعلامي مصطفى بكري
الإعلامي مصطفى بكري

علق الإعلامي مصطفى بكري؛ على إعلان الحكومة إبرام صفقة مشروع رأس الحكمة والتي تدر مليارات الدولارات على الدولة المصرية.

وأضاف: "وقال بكري خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "مبالغ داخلة في حالة ارتياح في الشعب المصري؛ ولكن المهم إدارة الأموال؛ كيف سيتم إدارة الأموال؟ الحكومة سيكون لديها سيولة في البنك المركزي وأكيد سيكون بإمكانها القضاء على السوق السوداء والتحكم في سعر الدولار".

وتابع: "لازم الحكومة تبدأ تنزل تدريجيا بسعر الدولار ولو 50 قرش يوميا لغاية ما تصل بسعر الدولار اللي سعره 30 جنيها وحاجة إلى 24 جنيه وعلى فكرة دا السعر العادل للدولار".

وواصل: "طالما هيتوفر الدولار في البنك المركزي؛ يتوجب منع المستوردين من انهم يلموا الدولار من السوق ويدوه للبنك لتوفير الاعتمادات مقابل 20%؛ لو مستورد عايز يستورد حاجة يلم من السوق مليون و200 ألف دولار ويسلمهم بالسعر الرسمي والبنك ياخد 200 ألف دولار ويرجعهم مليون دولار عشان يفتح اعتماد".

وأوضح: "البنك يساعد على استمرار السوق السوداء وبكده أصبحت أنت بالتعاون مع البنك سبب في انتشار السوق السوداء بسبب هذه المسألة اللي اوقفها طارق عامر وأخرين قبل كدة".

وذكر: "البنوك هيكون عندها دولار الأن؛ يجب أن تتوقف البنوك عن استلام عملة صعبة من المستوردين فورا؛ الدولار ولع الدنيا نتيجة اللي بيحصل؛ لما البنك بيوفرلك العملة الصعبة بيشوف أنت عايز تعمل ايه وبكده أتحكم في الاستيراد اللي كان على البحري".

وواصل: "بالنسبة للعاملين بالخارج لما يرسلوا لاسرهم دولار مش هيعرفوا يغيروه في السوق السوداء؛ زيادة الأسعار مرتبطة بسعر الدولار؛ لما طن البصل يصل إلى 60 ألف جنيه فده بسبب زيادة سعر الدولار عشان باخد أكبر كمية من البصل وبروح أصدرها برة".

وأكمل: "الشائعات لن تتوقف واحنا عارفين مين مصدر الشائعات ومين وراهم؛ لا يريدون أن يخرج البلد من أي أزمة عايزين الشعب يفضل في حالة من الغضب عشان يستفيدو؛ متخيلين أن الشعب ده هيهد بلده".

وكان الدكتور مصطفى مدبولي رئيس الوزراء، قد كشف عن تفاصيل مشروع رأس الحكمة، والذي يعد المشروع الأضخم على الإطلاق، ويتضمن دخول استثمارات مباشرة في شهرين بـ 35 مليار دولار وهو الرقم الأكبر في تاريخ مصر.