السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

محمد الباز يطالب أمانة الحوار الوطني بإعلان المتسببين في تعطيل انطلاقه

الإعلامي محمد الباز
الإعلامي محمد الباز

علق الإعلامي محمد الباز؛ على بيان حزب التجمع والذي صدر اليوم وطالب بتحديد موعد انطلاق الحوار الوطني والكشف عن أسباب التأخير.

وقال الباز خلال برنامج "أخر النهار" المذاع على قناة "النهار": "عايز الأول أحيي حزب التجمع على قوة وجرأة هذا البيان؛ لأن طول الوقت قاعدين نطبطب وندلع ونقول إن التأخير طبيعي لان في مناقشات؛ وكان هناك وراء الستار ما يحدث دون أن يعلن عنه أحد".

وأضاف: "حزب التجمع بيقول إن في ابتزاز سياسي بيتم خلال عملية الحوار الوطني؛ والابتزاز السياسي أن في ناس عايزين يحققوا مكاسب وبيلوا دراع مجلس الأمناء عشان يستجيب للطلبات وقال إن مجلس الأمناء يستسلم للابتزاز".

وتابع: "حزب التجمع بيتهم ناس مشاركين في مجلس أمناء الحوار الوطني بشكل واضح أن هؤلاء يسعون لإعادة جماعة الإخوان إلى المشهد أو إعادة رموز من الجماعة إلى المشهد يبقي أحنا بنهزر؛ هنا البيان بيكشف تفاصيل وبيشير إليها".

وواصل: "احنا هنا داخلين على مسخرة سياسية بشكل كامل؛ الدولة بنحاول تستوعب وتحتوي الجميع وفي اتفاق بعد 30 يونيو أن مفيش اخوان ولا رموز اخوان؛ الناس في حزب التجمع كانوا صرحاء جدا؛ حزب التجمع مخلص لانتمائه أنه ضد جماعة الاخوان الإرهابية والمتطرفين".

وأوضح: "إذن هذه الأخبار كانت صحيحة أن حزب الكرامة كان عامل اجتماع منذ أيام عشان يمارس ضغط على أمانة الحوار عشان يا تعملوا كذا يا منشاركش؛ أنا بطالب أمانة الحوار الوطني بإعلان الملابسات وإعلان الابتزاز اللي بتمارسه الحركة المدنية ومين طلب ايه ويقولولنا بالأسماء؛ فلان الفلاني طلب كذا عشان الأمور متسيحش".

وأكمل: "ياجماعة أحنا بنهزر؟ البلد عايزة تطلع لقدام وانتوا داخلين في مناقشات عقيمة؛ هذا حوار مش بين دولة ومعارضة هذا حوار بين الجميع؛ وتعالوا وشوفوا عايزين نعمل تشريعات ايه ونحل مشاكل ايه مش حوار أن أنت تطلع منه مكاسب".

واختتم: "أتمنى أن تعلن أمانة الحوار بوضوح وكفاية تأخير؛ من حقي ومن حق الشعب نعرف مين اللي معطل ومين اللي عايز يعمل حاجة الشعب رافضها بالأسماء زي ماحنا بنحتفي بالناس اللي بتعمل لمصلحة البلد في ناس بتعطل وعايزه تعمل شو".